Kanslichef/Kommunjurist
Gislaveds kommun, Kommunstyrelseförvaltning / Administratörsjobb / Gislaved
2016-06-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kanslichef/Kommunjurist" (publicerad 2016-08-22) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Gislaved,
Gnosjö,
Tranemo,
Värnamo,
Svenljunga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gislaveds kommun, Kommunstyrelseförvaltning i Gislaved Med 2500 medarbetare som alla bidrar till vår mångfald är vi en dynamisk kommun i framkant. Vi tror på balans mellan arbete och fritid. Samla ny energi i pisten i Sydsveriges största skidanläggning eller upplev vårt mångsidiga kulturliv - här finns något för alla.
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet.
• tjänster som är kortare än 6 månader samt vissa befattningar kan undantas.
Tjänsten är placerad vid kommunstyrelseförvaltningen och avdelningen för verksamhetsstöd, som är en av fyra avdelningar. En ny organisation träder i kraft den 1 januari 2017 och då bildas en kanslienhet under avdelningen för verksamhetsstöd.
Avdelningen är en stödfunktion och har som uppdrag att stödja chefer och verksamheter så att de kan driva utveckling och ta sitt ansvar, Funktioner och kompetensområden inom avdelningen är, förutom kansli med stödet till förtroendevalda, kommunikation och information, medborgardialog, kvalitet och verksamhetsutveckling, digitalisering och strategisk IT, säkerhetsarbetet och internt skydd.
Publiceringsdatum2016-06-28ArbetsuppgifterSom kanslichef har du verksamhets-, personal och ekonomiansvar för kanslienheten. Du ansvarar för kommunaljuridiska frågor och utredningar samt ger råd och stöd till hela organisationen i dessa frågor. Inom enhetens ansvarsområde driver du och genomför utredningar och projekt. Vidare ansvarar du för valnämndens arbete med allmänna val, val till EU-parlamentet och folkomröstningar samt för valnämndens organisation, kansli och budget. Ditt huvudmål och inriktning är på de offentligrättsliga frågorna och kommunaljuridik och därmed kunna tolka lagstiftningen inom det kommunalrättsliga. Som verksamhetsansvarig ansvarar du för att utveckla kanslienheten för att nå uppsatta mål.
Din roll kräver att du samordnar, driver, utvecklar och följer upp kommunens gemensamma processer för dokument- och ärendehantering samt driver detta utvecklingsarbete. Det ingår även att delta i kommunens informationssäkerhetsarbete. Du är även sekreterare i kommunfullmäktige och i valnämnden.
I ditt ledarskap är du en omvärldsorienterad person som är trygg i att driva nya projekt och processer framåt både på ett nyskapande och klokt sätt.
KvalifikationerFör att bli framgångsrik i rollen söker vi dig som har en jur.kand. med inriktning mot kommunalrätt och/eller förvaltningsrätt samt ca 5-7 års erfarenhet av liknande arbete. Vi ser även att du kan ha läst statsvetenskap och inriktat dig mot juridik. Du bör ha drivit eller varit delaktig i utvecklingsarbete sedan tidigare, och därmed ha erfarenhet av att hantera och driva processer och rutiner i organisationen. Du har erfarenhet av ledande befattning där du kan motivera, leda och utveckla organisationen och din personal. Du har god förmåga att se helheten i arbetsprocesser och har en lång planeringshorisont. Har du erfarenhet från kommunal verksamhet ser vi det som meriterande.
Som person bör du vara drivande och utvecklingsorienterad, men samtidigt ödmjuk och tålmodig inför komplexiteten i verksamheten. Du är trygg i din kompetens och erfarenhet samt trivs i såväl det operativa som i det strategiska arbetet. Du har ett genuint intresse för planering och effektivisering samt erfarenhet av att utveckla styrprocesser. Vidare är du en person som är kommunikativ och som har vana att arbeta verksamhetsnära och självständigt. Du är duktig på att samarbeta och vet hur du motiverar till förändring. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Nyckelord i ditt sätt att leda och utveckla verksamheten är dialog, tillit, trovärdighet och tillgänglighet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B- körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Ansökan ska ej göras via ovanstående länk. I denna rekrytering samarbetar vi med Jurek Rekrytering & Bemanning.
Då urvalet sker löpande är du välkommen med din ansökan redan idag via
www.jurekbemanning.seVarmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-08-19
Ange följande referens när du ansöker: A590745
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCharlotta Isacson, Rekryteringskonsult
charlotta.isacson@jurek.seMaria Holmberg, Rekryteringskonsult
maria.holmberg@jurek.seFacklig kontaktFacklig företrädare nås via Gislaveds kommuns vä 0371-810 00
FöretagGislaveds kommun, Kommunstyrelseförvaltning
AdressGislaveds kommun, Kommunstyrelseförvaltning
Stortorget 1
33280 Gislaved
KontorsadressStortorget 1 Gislaved
Jobbnummer 2928671
Observera att sista ansökningsdag har passerat.