Kanslichef i demokratins tjänst
Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen / Ekonomichefsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen i Botkyrka Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med drygt 87 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.
Vill du vara med att skapa strukturer för demokrati i en organisation som tar vara på människors idéer och kreativitet?
Vill du vara den som driver området Kansli och juridik för hela den kommunala organisationen med siktet inställt på våra medborgares demokratiska rättigheter?
Har du dessutom förmågan att utveckla och skapa ordning och reda och samtidigt möjliggöra idéer och nyskapande hos människor?
Då tror vi att du skulle komma till din rätt hos oss i Botkyrka kommun!
Publiceringsdatum2014-04-15ArbetsuppgifterDen huvudsakliga verksamheten inom Kansli & juridik är inriktad på kommunens gemensamma och övergripande processer inom området. Verksamhetsområdet svarar även för kommunstyrelsens/kommunledningsförvaltningens nämndadministration och registratur. Kansli och juridik är ett av 12 verksamhetsområden på kommunledningsförvaltningen och kanslichefen är direkt underställd kommundirektören.
Kansli och juridik består av 3 funktioner; juridik, kansli och arkiv. I verksamheten finns 11 medarbetare som du har personalansvar för.
Juristfunktionen har som sin främsta uppgift att arbeta proaktivt för att kommunen följer och tillämpar de regelverk som styr den kommunala verksamheten. Kanslifunktionen samordnar processerna kring ärende- och dokumenthantering, är ansvarig för nämndhanteringen överlag och samordnar arbetet. Arkivfunktionen säkerställer att kommunen har en välfungerande arkivfunktion som uppfyller lagar och kommunens intentioner.
Ditt uppdrag
Du leder arbetet och utvecklingen inom området och förväntas skapa legitimitet och förståelse för kansli, juridik och arkiv som i mångt och mycket är stommen i den kommunala verksamheten och den demokratiska processen. Det ställer stora krav på lyhördhet och god kommunikativ förmåga, där du utifrån god kunskap och ett starkt engagemang inom området kan leda utvecklingen genom att motivera och förklara.
Ordning och reda är nyckelord och utveckling av detta ett fokusområde. Kanslichefen behöver i detta behärska den kommunala strukturen och utifrån lagstiftningen leda processen i nära samarbete med övriga aktörer.
Du samspelar i rollen med andra aktörer inom organisationen, såsom förvaltningschefer, andra chefer inom kommunledningsförvaltningen och förtroendevalda. Kanslichefen är en del av bryggan mellan politiken och tjänstemannaorganisationen, så du behöver ha erfarenhet och god förståelse för de olika rollerna och arbetet i en politiskt styrd organisation. Det handlar om att fånga in den politiska viljan, trygga en god beredning och säkerställa att viljan omsätts till praktiskt resultat.
Kanslichefen förväntas också i sitt uppdrag att tillsammans med sitt team lösa komplexa, juridiska problem och granska beslutsunderlag.
KvalifikationerFör att lyckas i denna roll är det av största vikt att du är en strukturerad och noggrann person som har koll på rådande lagstiftning och andra regelverk, vilket förutsätter en god administrativ förmåga. Du leder tillsammans med och genom andra och ser det som nödvändigt att motivera, engagera och förklara för att nå framgång i ditt område.
Du har ett gott sinne för detaljer samtidigt som du har förmåga att driva strategiskt utvecklingsarbete inom ditt område. Du tänker nytt och är engagerad i att hitta smartare arbetssätt, där du ser IT och kommunikation som självklara verktyg för att driva utvecklingen framåt.
Du är lyhörd, har integritet och en stor portion ödmjukhet. Du har förståelse för de politiska uppdragen och den politiska viljan samtidigt som du har förmågan att omsätta den i praktiskt resultat. Du vågar ta tag i tuffa frågor, är trygg i din kompetens och ditt ledarskap och gillar att vara spindeln i nätet.
Vi söker dig som har:
o Relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik eller statskunskap
o Erfarenhet från likvärdigt uppdrag
o Ledarerfarenhet, gärna inom området
o Erfarenhet av budgetansvar
o Erfarenhet från kommunal förvaltning
o Juridisk generalistkompetens; kunskaper inom relevant lagstiftning som förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, PUL. Du är väl förtrogen med kommunallagen.
o Kunskap i ärendehandläggning och föredragning inom offentlig förvaltning.
o Du har en hög stilistisk förmåga, du kan obehindrat formulera beslut och texter på ett korrekt och lättbegripligt sätt.
Det är meriterande om du har arbetat med dokument-och ärendehantering.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-04-30
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanalaler och rekryteringsstöd. Vi undanber oss därför e-post och/eller samtal från försäljare och liknande.
Ange följande referens när du ansöker: A389629
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCatarina Karlsson, HR 08-530 610 27
catarina.karlsson@botkyrka.seAnna Giotas Sandquist, Enhetschef klf Stab 08-530 613 71
anna.giotas-sandquist@botkyrka.seMattias Jansson, Kommundirektör 08-530 611 51
mattias.jansson@botkyrka.seFacklig kontaktHelena Rovtjanin Odenskiöld, Ordförande Vision 08-530 622 03
helena.rovtjanin-odenskiold@botkyrka.seFöretagBotkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen
AdressBotkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA
Jobbnummer 1843294
Observera att sista ansökningsdag har passerat.