Kanslichef
Stenungsunds kommun / Administratörsjobb / Stenungsund
2025-07-09
Visa alla administratörsjobb i Stenungsund,
Orust,
Lilla Edet,
Tjörn,
Kungälv eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun i Stenungsund Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Stenungsunds kommun är organiserad med kommunstyrelsen som verksamhetsnämnd, och utöver kommunstyrelsen finns endast myndighetsnämnder samt valnämnd och en gemensam överförmyndarnämnd.
Kansliet är organiserat inom sektor stödfunktioner, funktionen för administration och digitalisering. Fokus för sektor stödfunktioner är att underlätta för övriga sektorer att fokusera på sin huvudverksamhet genom att styra vissa centrala processer, ge råd och konsultation inom våra expertområden samt service och stöd i vissa administrativa delar. Kanslichefen är en del i funktionens ledningsgrupp tillsammans med fyra enhetschefer.
Funktionen har under våren följt upp arbetssätt och organisation och kommit fram till att en förändring behöver genomföras, innebärande att en kanslichef som är dedikerad till kansliets uppdrag behöver anställas.
Kansliet består av åtta medarbetare och ansvarar för nämndadministration, registratur, juridik, arkiv, försäkringar med flera frågor. Genomförandet av allmänna val åvilar huvudsakligen kansliet.
Har du frågor om tjänsten? Skriv till
erik.bergman@stenungsund.se så hörs vi av!
Publiceringsdatum2025-07-09Dina arbetsuppgifterKansliet ansvarar för ärendeprocessen och för stödet till våra förtroendevalda. Du som kanslichef står för de värden som är viktiga för genomförandet av den kommunala demokratin: rättssäker och effektiv beslutsprocess, allmänhetens insyn, goda förutsättningar för våra förtroendevalda att verka och god dialog mellan politik och förvaltning.
Som kanslichef leder och fördelar du arbetet inom kansliet och bär huvudansvaret för att ärendeprocessen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige håller rätt kvalitet. Du har också huvudansvaret för att övriga politiska instansers ärendeprocess är korrekt. Du ger råd och stöd till handläggare och chefer i frågor som rör politisk behandling av ärenden. Du säkerställer, genom kommunjuristerna, att verksamheterna får juridiskt stöd.
Som kanslichef kommer du att ha nämndadministrativa uppdrag till viss del och du förväntas kunna hantera alla politiska instanser. Du driver verksamhetsutveckling inom hela kansliets område men också i kommunövergripande frågor där kansliet har huvudansvaret, exempelvis registratur, arkiv och försäkringar.
Utredningar av olika slag ingår i tjänsten och du är ansvarig för genomförande av allmänna val.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Då det i tjänsten ingår nämndadministrativa delar är det ett krav att du har erfarenhet av nämndadministration. Chefs- eller ledarerfarenhet är meriterande, men ej ett krav. Erfarenhet av genomförande av val är meriterande.
Vi förutsätter att du har stort intresse för politiska processer och att du vill verka i gränslandet mellan politik och förvaltning. Då ett korrekt, begripligt och precist språk är viktigt i våra beslutsunderlag förväntar vi oss att du håller en hög språklig nivå. Du behöver klart och tydligt kunna kommunicera ärendeprocessen och de politiska processerna, både inom och utom organisationen.
Vi söker dig som trivs med ansvar och som vill och vågar utveckla verksamhet, som är ordningsam och noggrann med det formella men som också har tryggheten att hantera avvikelser från det normala. Du behöver ha en god förmåga att samarbete och ta initiativ och förväntas delta i ledningsgruppens arbete även i frågor som ej direkt berör ditt huvuduppdrag.
I ditt chefskap behöver du tilltro till att medarbetarna växer med ansvar, trygghet att hantera svårigheter och tydlighet i att kommunicera uppdraget både i och utanför enheten.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C268624".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stenungsunds kommun (org.nr 212000-1298)
Kontakt Funktionschef Administration och digitalisering
Erik Bergman
erik.bergman@stenungsund.se 0303-735217 Jobbnummer 9422742