Kanslichef

Skinnskattebergs Kommun / Chefsjobb / Skinnskatteberg
2025-02-14


Visa alla chefsjobb i Skinnskatteberg, Fagersta, Norberg, Surahammar, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skinnskattebergs Kommun i Skinnskatteberg, Örebro eller i hela Sverige

Upptäck Skinnskattebergs kommun - där arbetsliv och livskvalitet går hand i hand!

Skinnskattebergs kommun - där historiens djup möter framtidens möjligheter och där karriären utvecklas i en sammanhållen och mångfacetterad miljö. Vi är stolta över att kunna erbjuda förmåner till våra blivande medarbetare, som till exempel möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Som en tillåtande organisation, uppmuntrar vi till stort eget ansvar och möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt.

Här i hjärtat av Bergslagen finner du inte bara en arbetsplats, utan en levande gemenskap där varje individ spelar en avgörande roll. Utforska vårt rika kulturarv och låt dig inspireras av den naturliga skönheten som omger oss. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet.

Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kunskaper i det finska språket är meriterande och ger dig en extra fördel i din karriär hos oss.

Sök Sveriges viktigaste jobb och bli en del av vår gemenskap här i Skinnskattebergs kommun! Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en framtid där varje individ är betydelsefull.Verksamheten
Kanslienheten består idag av sju medarbetare och ansvarar för samordning, registrering och beredning av samtliga ärenden som ska behandlas av kommunstyrelsens utskott, kommunstyrelsen, nämnder och kommunfullmäktige. I kansliets uppdrag ingår även reception, post och diarium, kommunikation, arkiv och handläggning överförmyndare. Till kanslienheten hör också samordning av finskt förvaltningsområde.

Nu söker vi person och som vill bidra till att utveckla våra administrativa processer.

Publiceringsdatum
2025-02-14

Dina arbetsuppgifter
I rollen som kanslichef arbetar du i nära samarbete med kommunens politiska ledning. Du leder och utvecklar kanslienheten och ansvarar för att skapa effektiva och rättssäkra processer inom dokument- och ärendehantering, arkivering, utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövningar. Vi står inför flera spännande utvecklingsområden som till exempel digitalisering av nämndadministration och registrering, såsom ett nytt ärendehanteringssystem samt en förbättrad hemsida. I uppdraget ingår budget-, personal- och verksamhetsansvar. Som kanslichef ingår du i kommunchefens ledningsgrupp tillsammans med andra sektor-och förvaltningschefer, vilket ger dig en plattform för samarbete och strategisk påverkan.

Några av de arbetsuppgifter som du kommer arbeta med är:
Leda och samordna kommunens administrativa processer kopplade till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder och utskott.
Ansvara för utveckling av dokument- och ärendehantering, inklusiv dokumenthanteringsplaner. Att vid behov kunna föra protokoll vid politiska möten.

Stötta kommunchefen och kommunstyrelsens ordförande i strategiska frågor och beslutsfattande, vilket gör att du måste vara väl förtrogen i hur en politiskt styrd organisation fungerar. Du förväntas också att leda eller själv arbeta med utredningar och förbereda kvalitativa underlag och tjänsteskrivelser som kräver politiska beslut. Du utgör också ett stöd i utlämnande av allmänna handlingar.

Kvalifikationer
Du har för rollen relevant akademisk examen där vi ser det som meriterande med utbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap och offentlig rätt. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta inom politiskt styrd verksamhet. Vidare är det meriterande om du har utbildning inom kommunalrätt.
Du har kunskap om lagstiftningen inom ditt ansvarsområde, så som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen m.fl. Du har mycket goda kunskaper i tal och skrift i det svenska språket.

Vi ser gärna att du har tidigare chefserfarenhet inom offentlig sektor.

Dina personliga egenskaper
För att trivas med de många kontaktytor som rollen innebär söker vi dig som har en hög social kompetens, är kommunikativ med god pedagogisk förmåga. Lyhördhet, tydlighet och engagemang är egenskaper som beskriver dig.
Du har förmågan att bryta ned vision och långsiktiga strategier till konstruktiva och genomförbara planer och delmål samt göra dessa tydliga för alla i organisationen. Du är en person med mycket god samarbetsförmåga och du är tydlig, prestigelös, målmedveten och kan fatta beslut. Du har ett coachande och inkluderande ledarskap och förmåga att delegera och följa upp verksamheten. Ditt ledarskap präglas även av mod, driv och du har ett sätt som gör att dina medarbetare känner sig sedda och delaktiga. Ditt strategiska synsätt och analytiska förmåga gör att du har förmågan att fokusera på helheten inom kanslifunktionen. Stor vikt läggs vid just personliga egenskaper.

Anställningstyp/arbetstider
Tjänsten är på heltid och tillsvidare, tillträde efter överenskommelse. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Därav kan säkerhetsintervju bli aktuellt.

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0222- 51 55 00.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skinnskattebergs kommun (org.nr 212000-2023), http://www.skinnskatteberg.se

Kontakt
Kommunchef
Thomas Lindberg
thomas.lindberg@skinnskatteberg.se
0222-51 57 00

Jobbnummer
9166226

Prenumerera på jobb från Skinnskattebergs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skinnskattebergs Kommun: