Kanslichef

Hällefors kommun / Administratörsjobb / Hällefors
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Hällefors, Filipstad, Ljusnarsberg, Nacka, Nora eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Hällefors kommun i Hällefors, Örebro eller i hela Sverige

Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro ligger inom en timmes bilresa.

Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv.

Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper.

Publiceringsdatum
2024-05-02

Beskrivning
Kanslichef med kommunikations- och säkerhetssansvar

Vi söker nu en innovativ och utvecklingsinriktad kanslichef med kommunikationsansvar och säkerhetsansvar.

Som kanslichef leder du kanslienheten som ansvarar för att ge service till allmänheten samt service och stöd till kommunens olika verksamheter och politiker. Enheten är en del av kommunledningskontoret.

I enhetens uppdraget ingår ansvar för kommunarkiv, registratur, växel, reception, personuppgiftssäkerhet, valarbete, sekreterarskap och demokratiskt arbete. Inom enheten ingår handläggning kopplat till finskt förvaltningsområde

I enheten kommer även ansvar för kommunens kommunikationsarbete och säkerhetsarbete att ingå.

Arbetsuppgifter

I rollen som kanslichef förväntas du bedriva ett nära och motiverande ledarskap. Du kommer att leda enheten med 8 medarbetare och är direkt underställd kommunchefen. Du ingår i kommunens ledningsgrupp.

Ansvaret och arbetsuppgifterna är både av operativ och strategisk karaktär, men uppgifterna kan komma att omfördelas då enheten kommer genomgå en förändringsresa. Du kommer in i ett spännande utvecklingsskede där du har stor möjlighet att bidra med dina kunskaper. Här får du vara med och forma hur vi som kommun arbetar med intern och extern service.

I uppdraget ingår bland annat:

- Ansvar för juridiskt och administrativt stöd till de förtroendevalda och till verksamheterna.
- Ansvar för att säkerställa god kvalitet på underlag till politiska beslut.
- Ansvar för utvecklingen av de administrativa processerna kopplat till den politiska beredningsprocessen, administrativa rutiner och kommunikation.
- Valansvarig.
- Ansvar för sekretessprövning vid utlämnande av allmän handling.
- Ansvar för kommunens kontaktvägar som reception och telefonväxel samt att leverera god service till invånare och besökare.
- Övergripande ansvar för informationssäkerhet, personuppgiftssamordning och GDPR.
- Som kommunikationsansvarig har du bland annat ansvar för strategi och kommunikationsplanering, press, PR, kommunens digitala kanaler, kommunens grafiska profil, marknadsföring och främjande arbete samt kriskommunikation. Till ditt stöd har du en kommunikatör.
- Ansvar för kommunens övergripande säkerhetsarbete. Till ditt stöd har du en kris- och beredskapssamordnare.

Kvalifikationer
Kvalifikationer, erfarenheter och personliga egenskaper:

Du som söker har god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation, den politiska processen och kommunicerar väl, muntligt och skriftligt, med politik och förvaltningar. Du ser och kan förmedla vikten av det demokratiska arbetet och en väl fungerande administration. Med anledning av pågående utvecklingsarbete ser vi gärna att du vill vara med och bidra med din kunskap i arbetet och att du är en handlingskraftig och resultatorienterad person. Som ledare har du personlig mognad, är tydlig, har ett engagemang och förmåga att inspirera och coacha dina medarbetare.

Vi ser gärna att du har tidigare chefserfarenhet och/eller erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete i en politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning, företrädesvis inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning eller utbildning/erfarenhet som prövas likvärdig.

För tjänsten ingår säkerhetsprövning.

Anställningsvillkor
som chef har du förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete.

I Hällefors kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal. Vissa avtalsområden har även möjlighet att växla semesterdagstillägget till fler semesterdagar.

https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/saghejtilldittkollektivavtal.65598.html

Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling.

För mer information om kommunen, besök http://www.hellefors.se

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hällefors kommun använder vi rekryteringsverktyget Varbi. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Varbi genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag.

Ersättning
Månadslön. Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C2024/36".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Hällefors kommun (org.nr 212000-1942)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Central förvaltning, Kommunledning

Kontakt
Veronica Svensson
0591-64129

Jobbnummer
8651566

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Hällefors kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Hällefors kommun: