Kanslichef
Hällefors kommun / Administratörsjobb / Hällefors
2024-03-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kanslichef" (publicerad 2024-05-02) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Hällefors,
Filipstad,
Ljusnarsberg,
Nacka,
Nora eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Hällefors kommun i Hällefors,
Örebro eller i
hela Sverige Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro ligger inom en timmes bilresa.
Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv.
Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper.
Publiceringsdatum2024-03-25BeskrivningKanslichef med kommunikations- och säkerhetssansvar
Vi söker nu en innovativ och utvecklingsinriktad kanslichef med kommunikationsansvar och säkerhetsansvar.
Som kanslichef leder du kanslienheten som ansvarar för att ge service till allmänheten samt service och stöd till kommunens olika verksamheter och politiker. Enheten är en del av kommunledningskontoret.
I enhetens uppdraget ingår ansvar för kommunarkiv, registratur, växel, reception, personuppgiftssäkerhet, valarbete, sekreterarskap och demokratiskt arbete. Inom enheten ingår handläggning kopplat till finskt förvaltningsområde
I enheten kommer även ansvar för kommunens kommunikationsarbete och säkerhetsarbete att ingå.
Arbetsuppgifter
I rollen som kanslichef förväntas du bedriva ett nära och motiverande ledarskap. Du kommer att leda enheten med 8 medarbetare och är direkt underställd kommunchefen. Du ingår i kommunens ledningsgrupp.
Ansvaret och arbetsuppgifterna är både av operativ och strategisk karaktär, men uppgifterna kan komma att omfördelas då enheten kommer genomgå en förändringsresa. Du kommer in i ett spännande utvecklingsskede där du har stor möjlighet att bidra med dina kunskaper. Här får du vara med och forma hur vi som kommun arbetar med intern och extern service.
I uppdraget ingår bland annat:
- Ansvar för juridiskt och administrativt stöd till de förtroendevalda och till verksamheterna.
- Ansvar för att säkerställa god kvalitet på underlag till politiska beslut.
- Ansvar för utvecklingen av de administrativa processerna kopplat till den politiska beredningsprocessen, administrativa rutiner och kommunikation.
- Valansvarig.
- Ansvar för sekretessprövning vid utlämnande av allmän handling.
- Ansvar för kommunens kontaktvägar som reception och telefonväxel samt att leverera god service till invånare och besökare.
- Övergripande ansvar för informationssäkerhet, personuppgiftssamordning och GDPR.
- Som kommunikationsansvarig har du bland annat ansvar för strategi och kommunikationsplanering, press, PR, kommunens digitala kanaler, kommunens grafiska profil, marknadsföring och främjande arbete samt kriskommunikation. Till ditt stöd har du en kommunikatör.
- Ansvar för kommunens övergripande säkerhetsarbete. Till ditt stöd har du en kris- och beredskapssamordnare.
KvalifikationerKvalifikationer, erfarenheter och personliga egenskaper:
Du som söker har god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation, den politiska processen och kommunicerar väl, muntligt och skriftligt, med politik och förvaltningar. Du ser och kan förmedla vikten av det demokratiska arbetet och en väl fungerande administration. Med anledning av pågående utvecklingsarbete ser vi gärna att du vill vara med och bidra med din kunskap i arbetet och att du är en handlingskraftig och resultatorienterad person. Som ledare har du personlig mognad, är tydlig, har ett engagemang och förmåga att inspirera och coacha dina medarbetare.
Vi ser gärna att du har tidigare chefserfarenhet och/eller erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete i en politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning, företrädesvis inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning eller utbildning/erfarenhet som prövas likvärdig.
För tjänsten ingår säkerhetsprövning.
Anställningsvillkorsom chef har du förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete.
I Hällefors kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag, och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal. Vissa avtalsområden har även möjlighet att växla semesterdagstillägget till fler semesterdagar.
https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/saghejtilldittkollektivavtal.65598.htmlTänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling.
För mer information om kommunen, besök
http://www.hellefors.seFör att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hällefors kommun använder vi rekryteringsverktyget Varbi. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Varbi genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag.
Ersättning Månadslön. Individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C2024/36".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Hällefors kommun (org.nr 212000-1942)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Central förvaltning, Kommunledning
Kontakt Veronica Svensson
0591-64129 Jobbnummer 8564040
Observera att sista ansökningsdag har passerat.