Kanslichef

Älvsbyns Kommun / Chefsjobb / Älvsbyn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Älvsbyn, Boden, Piteå, Luleå, Arvidsjaur eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvsbyns Kommun i Älvsbyn

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!

Älvsbyns kommun

Mjukt inbäddat mellan skogsbeklädda berg ligger Norrbottens pärla, Älvsbyn. Sett uppifrån ser Älvsbyn ut som just en pärla, med ett glittrande azurblått band i ena kanten infattad av höga och branta berg.

I vår kommun bedrivs verksamheten både i förvaltnings- och bolagsform. Vi har en gemensam förvaltning och tre kommunala bolag. All operativ verksamhet finns samlad inom kommunstyrelsen med kommunchef som högste ansvarige tjänsteperson. Den politiska organisationen består av kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, miljö- och byggnadsnämnden, valnämnd samt ett antal utskott. Vi har även gemensam räddningsnämnd och överförmyndarnämnd tillsammans med Piteå kommun.

Om verksamheten

Kansliavdelningen arbetar nära förtroendevalda och tjänstepersoner i Älvsbyns kommun. Avdelningen viktigaste uppdrag är att säkerhetsställa en effektiv och säker beredningsprocess. Det innebär stöd till den politiska organisationen, ärendeberedning, framtagning av beslutsunderlag, administrativ utveckling och information. Viktiga delar är att hantera inkomna ärenden, motioner, begäran om offentliga handlingar, arkivering, sekreterare vid politiska sammanträden. Kansliet arbetar stödjande och konsultativt till tjänstepersoner och förtroendevalda och bistår med expertis vid beredning och formulering av tjänsteskrivelser och svar på motioner men även utredningar. Kansliet är en stödfunktion som ska präglas av god service och hög tillgänglighet.

På kansliavdelningen finns även kommunens informationsverksamhet som ansvarar för intern och extern kommunikation samt presskontakter, webb och grafisk profil.

Kansliavdelningen ingår tillsammans med ekonomiavdelningen och HR-avdelningen i kommunchefens stab.

Om befattningen

Tjänsten som kanslichef är en nyinrättad tjänst med tillträde senast från och med 2023-01-01. Som kanslichef är du direkt underställd kommunchef och leder kommunens kansliavdelning som i dagsläget består av ett antal kvalificerade handläggare samt en informatör. Du kommer ha en central roll i organisationen och ha daglig kontakt med tjänstepersoner och förtroendevalda. Du har personal, budget- och arbetsmiljöansvar för personal vid kansliet. Din arbetsdag kommer variera och kan bestå av samordning, planering, utveckling och daglig kontakt med tjänstepersoner och förtroendevalda. En stor del i ditt uppdrag är att säkerhetsställa en effektiv beredningsprocess och att beslutsunderlag är av god kvalitet. Även informationsavdelningen ska utvecklas.

Kansliets framtida roll är under utveckling och därför kan avdelningens ansvarsområden samt dina arbetsuppgifter förändras med tiden. Det är därför bra om du är flexibel, har erfarenhet av förändringsarbete och gillar att utveckla och driva förändringsarbete. Som kanslichef kommer du ha stort inflytande i kansliets förändringsresa och du kommunicerar och samarbetar med både kommunchef, dina medarbetare, förtroendevalda samt organisationen under processens gång.

Publiceringsdatum
2022-09-21

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom exempelvis juridik, rättsvetenskap, samhällsvetenskap, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av att vara chef. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med organisationsutveckling där du till exempel har förändrat arbetsprocesser och arbetssätt. Erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig verksamhet är ett krav.

För att trivas i rollen som kanslichef behöver du vara strukturerad, analytisk och ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Som ledare är du prestigelös, har hög integritet, är ansvarstagande, arbetar hållbart och försöker ständigt hitta nya sätt att utveckla och förbättra din verksamhet. Du arbetar självständigt och är lyhörd inför behov och stöd som organisationen behöver. Du behöver kunna samarbeta både internt och externt för att nå uppsatta mål.

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!

I denna rekryteringsprocess kommer vi använda oss av arbetsprov om du blir antagen till intervju.

Tjänsten är ett chefsförordnande 3-5 år på 100 procent med en tillsvidareanställning som grund, med chans till förlängning.

Sista ansökningsdag 2022-10-05.

Älvsbyn är Norrbottens pärla.

I vår kommun får 8 200 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Älvsbyns kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvsbyns kommun (org.nr 212000-2734), https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/lediga-jobb/

Kontakt
Anna Lindberg, Kommunchef
anna.lindberg@alvsbyn.se
0929-171 13

Jobbnummer
6999873

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvsbyns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvsbyns Kommun: