Kanslichef

Myndigheten för kulturanalys / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten för kulturanalys i Göteborg, Stockholm eller i hela Sverige

Vi söker nu en kanslichef med övergripande ansvar för myndighetens förvaltningsadministrativa stödverksamhet som innefattar ekonomi- och personaladministration, IT- och lokalförsörjning, säkerhetsfrågor, upphandling samt arkiv och registratur. Kulturanalys är en till organisationen sett liten myndighet vilket innebär att rollen som kanslichef har ett omväxlande operativt och strategiskt arbetsfokus.

Som kanslichef vid Kulturanalys ska du framför allt arbeta med myndighetens löpande ekonomi- och personaladministrativa frågor och processer. Det innebär att du planerar, följer upp, redovisar och analyserar myndighetens ekonomi. Då myndigheten är fullservicekund hos Statens servicecenter sker det ekonomiadministrativa arbetet i nära samverkan med myndighetens tilldelade ekonomikonsult. För det personaladministrativa arbetet innebär det att du är den sammanhållande länken mellan myndigheten och Statens servicecenter löneadministratörer och löpande hanterar alla de personal- och löneadministrativa frågor som berör myndighetens anställda och arvoderade uppdragstagare. Dessutom ansvarar du för kontakten och arbetet med de revisorer som årligen granskar myndigheten.

Som kanslichef arbetar du även med att
• säkerställa myndighetens avtalsförsörjning och planera myndighetens upphandlingsbehov,
• ge stöd till myndighetschefen i HR-frågor,
• ge stöd till myndighetschefen i arbetsmiljörelaterade frågor,
• säkerställa myndighetens IT- och lokalförsörjningsbehov,
• säkerställa att myndighetens strategiska styr- och policydokument hålls aktuella och följer de lagar och förordningar som är tillämpliga för myndigheten och dess verksamhet,
• utarbeta underlag för myndighetsbeslut.

Kanslichefen ingår i ledningsgruppen och i din roll förväntas du därför aktivt delta i planeringen av myndighetens verksamhet och bidra till myndighetens fortlöpande utvecklingsarbete.

För att vara aktuell för jobbet ska du ha:

• examen från högskole- eller universitetsutbildning,
• flerårig erfarenhet av såväl operativt som strategiskt förvaltnings-administrativt arbete med fokus på ekonomi- och personalrelaterade frågor i offentlig verksamhet,
• god kännedom om de ekonomi- och personaladministrativa system vi arbetar i (Visma Proceedo, Palasso, Agresso),
• erfarenhet av att som kundmyndighet samarbeta med en serviceorganisation motsvarande Statens servicecenter,
• erfarenhet av att tillämpa lagar och förordningar som påverkar statlig förvaltning och anställning,
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du även har erfarenhet av:
• statlig arbetsgivarpolitik,
• kunskap om regeringskansliets arbetsprocesser,
• kvalitetssäkring av leverantörs- och uppdragsavtal,
• kunskap om registratur- och arkivfrågor och det regelverk som rör hantering av allmänna handlingar,
• kunskap om upphandlingsförfarandet.

Vi söker dig som har mycket god förmåga att växla mellan operativt och strategiskt arbetsfokus samt är kommunikativ, resultatinriktad och stödjande. Du är utvecklingsorienterad och har en utpräglad initiativ- och organisationsförmåga. Vidare värdesätter vi att du har en analytisk förmåga, är lösningsinriktad och lyhörd för kärnverksamhetens behov samt värnar om en god arbetsmiljö. Arbetet kräver en hög nivå av integritet, ett professionellt bemötande och en förmåga att prioritera för att nå uppsatta mål. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och lämpligheten för arbetet.

Myndigheten för kulturanalys (Kulturanalys) är en statlig myndighet, med för närvarande 12 anställda, som har till uppgift att utvärdera, analysera och redovisa effekter av förslag och genomförda åtgärder inom kulturområdet. Detta ska göras med utgångspunkt i de kulturpolitiska målen. Kulturanalys har också i uppdrag att bistå regeringen med underlag och rekommendationer för att utveckla den statliga kulturpolitiken. Kulturanalys ambition är att därmed skapa bättre förutsättningar för verksamma inom kultursektorn.

Myndigheten omlokaliseras från Stockholm till Göteborg och kommer från den 1 september 2018 bedriva sin verksamhet från Världskulturmuseets lokaler.

Genom att ansöka till tjänsten samtycker du till att Kulturanalys behandlar dina personuppgifter i syfte att genomföra rekryteringsarbetet kopplat till detta rekryteringsärende i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Din ansökan sparas av myndigheten i två år i enlighet med Riksarkivets föreskrifter.

Varaktighet, arbetstid
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning inledningsvis. Myndigheten omlokaliseras just nu och anställningen är placerad i Göteborg i Världskulturmuseets lokaler från och med 2018-09-01.

Publiceringsdatum
2018-05-14

Ersättning
Myndigheten följer statliga avtal och villkor.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-27

Kontakt
Erik Peurell erik.peurell@kulturanalys.se 08-52 80 20 10
Sverker Härd info@kulturanalys.se 0852802001
Monica Welmer

Företag
Myndigheten För Kulturanalys

Adress
Myndigheten För Kulturanalys
Box 188
10123 Stockholm

Kontorsadress
Torsgatan 11, 4 tr

Jobbnummer
4141361

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Myndigheten för kulturanalys

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten för kulturanalys: