Kammarsekreterare till centralkansliet

Riksdagsförvaltningen Centralkansliet / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen Centralkansliet i Stockholm

Att arbeta i Riksdagsförvaltningen innebär att verka i demokratins och ytterst i folkets tjänst. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att riksdagen ska uppfylla sina konstitutionella och demokratiska uppgifter samt sina internationella åtaganden. Enligt vår värdegrund ska arbetet bland annat kännetecknas av kvalitet, kompetens och engagemang. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Centralkansliets främsta uppgift är att biträda talmannen i arbetet med att planera kammarens arbete, förbereda och genomföra kammarens sammanträden och expediera riksdagens beslut. Kansliet svarar även för hanteringen av riksdagens sammansättning, val inom riksdagen och registret för ledamöternas ekonomiska intressen.



Publiceringsdatum
2017-07-06

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter har koppling till kammarens verksamhet. Du kommer att arbeta med granskning och konstitutionell kontroll av bl.a. interpellationer och skriftliga frågor. Du kommer också att tjänstgöra som kammarsekreterare vid kammarens sammanträden. Det innebär bl.a. att vara rådgivare åt talmannen vid sammanträdena. Schemalagd kvällstjänstgöring i kammaren förekommer. Du kommer vidare att bistå enhetschefen med förvaltningsadministrativ uppföljning, svara för samordning av enhetens övriga uppföljningsarbete och delta i arbetet med kontinuitetsfrågor för kammaren. Du kommer att delta i utvecklingen av våra it-stöd men även verksamhetsanknuten utveckling.


Kvalifikationer
Du ska ha statsvetenskaplig examen eller vara jurist. Du ska ha flera års erfarenhet av kvalificerat arbete från en politiskt styrd organisation, liksom god kännedom om konstitutionella frågor. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete i kammaren eller ett utskott i riksdagen. Tidigare erfarenhet av juridisk granskning är också meriterande. Arbetet kräver att du har förmåga att snabbt ställa om mellan olika arbetsuppgifter, att du är noggrann och att du kan arbeta under tidspress. Arbetet kräver också att du har en god språkkänsla och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.

Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten genomförs i nära samarbete
mellan kollegorna. Det är därför viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra,
och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Svenskt medborgarskap krävs, eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.


ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Riksdagsförvaltningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-27
Ange följande referens när du ansöker: 2434-2016/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annalena Hanell 08-786 49 22

Företag
Riksdagsförvaltningen Centralkansliet

Adress
Riksdagsförvaltningen Centralkansliet
Sveriges riksdag
10012 STOCKHOLM

Kontorsadress
10012 Stockholm

Jobbnummer
3593397

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksdagsförvaltningen Centralkansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksdagsförvaltningen Centralkansliet: