Kammarsekreterare till centralkansliet
Riksdagsförvaltningen Centralkansliet / Övriga jobb / Stockholm
2017-02-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kammarsekreterare till centralkansliet" (publicerad 2017-07-06) ⬅️
Visa alla övriga jobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen Centralkansliet i Stockholm Att arbeta i Riksdagsförvaltningen innebär att verka i demokratins och ytterst i folkets tjänst. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att riksdagen ska uppfylla sina konstitutionella och demokratiska uppgifter samt sina internationella åtaganden. Enligt vår värdegrund ska arbetet bland annat kännetecknas av opartiskhet, saklighet och integritet. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.
Centralkansliets främsta uppgift är att biträda talmannen i arbetet med att planera kammarens arbete, förbereda och genomföra kammarens sammanträden och expediera riksdagens beslut. Vidare svarar kansliet för hanteringen av riksdagens sammansättning, val inom riksdagen samt registret för ledamöternas ekonomiska intressen.
Publiceringsdatum2017-02-13ArbetsuppgifterDina arbetsuppgifter avser en rad olika moment knutna till kammarens verksamhet. Du kommer att ha huvudansvaret för juridisk granskning och konstitutionell kontroll av bl.a. motioner och övriga riksdagsärenden, interpellationer och skriftliga frågor m.m. I arbetet ingår en stor mängd kontakter med samt information och rådgivning till riksdagens ledamöter, utskott och partikanslier. Du kommer även att tjänstgöra vid kammarens sammanträden som kammarsekreterare. Det innebär bl.a. att vara rådgivare åt talmannen vid sammanträdena. Schemalagd kvällstjänstgöring i kammaren förekommer.
KvalifikationerVi söker dig som är jurist, företrädesvis hovrätts- eller kammarrättsassessor och som har erfarenhet av lagstiftningsarbete. Du bör ha ett intresse för att arbeta i en politisk miljö och det är en merit om du har arbetat i ett utskott eller kammaren i riksdagen. Det är viktigt att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift liksom goda språkkunskaper i engelska. Arbetet kräver att du har förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter, har en väl utvecklad analytisk förmåga, är noggrann och kan arbeta under tidspress. Andra viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga och flexibilitet. Du kommer att delta i utvecklingen av våra it-stöd och i verksamhetsanknuten utveckling. Erfarenhet från arbete i projekt är därför meriterande. Kansliet är en liten enhet och delar av verksamheten sker i nära samarbete mellan kollegerna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Svenskt medborgarskap krävs, eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Riksdagsförvaltningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-05
Ange följande referens när du ansöker: 1255-2016/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnalena Hanell 08-786 49 22
FöretagRiksdagsförvaltningen Centralkansliet
AdressRiksdagsförvaltningen Centralkansliet
Sveriges riksdag
10012 STOCKHOLM
Kontorsadress10012 Stockholm
Jobbnummer 3317670
Observera att sista ansökningsdag har passerat.