Kammarrätten i Jönköping söker en eller flera domstolshandläggar
Kammarrätten i Jönköping / Administratörsjobb / Jönköping
2018-09-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kammarrätten i Jönköping söker en eller flera domstolshandläggar" (publicerad 2019-05-10) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kammarrätten i Jönköping i Jönköping Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Guide för Sveriges Domstolar (läs mer på
http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/ )
Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter och har ca 75 anställda varav ca 55 är jurister. Domstolen är indelad i två dömande avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet.
Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Målen rör främst tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen handlägger ett stort antal måltyper. De vanligaste är skattemål, socialförsäkringsmål, mål enligt socialtjänstlagen, sekretessmål, upphandlingsmål samt olika mål som avser tvång mot person såsom psykiatrimål, mål enligt lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga och mål enligt lagen om vård av missbrukare.
Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.
Kammarrätten är centralt belägen i Jönköping. Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande arbetsmiljö. Verksamheten präglas av den gemensamma värdegrunden kompetens, öppenhet och laganda.
Publiceringsdatum2018-09-05Dina arbetsuppgifterDomstolshandläggarna ingår tillsammans med registrator i kammarrättens kanslienhet.
Enheten består av ca 10 medarbetare och leds av en handläggarchef. Enhetens uppgift är att ge administrativt stöd och service åt domstolens jurister, parter och allmänheten.
I domstolshandläggarens arbetsuppgifter ingår bland annat att registrera handlingar i domstolens mål, sköta skriftväxling, planera och kalla till förhandlingar, bevaka frister samt expediera domar och beslut. Som domstolshandläggare får man också möjlighet att utföra registratorsuppgifter som t.ex. att registrera mål och lämna ut allmänna handlingar.
Arbetet som domstolshandläggare är omväxlande och innebär daglig kontakt med parter, advokater, tolkar och andra intressenter såväl skriftligen som per telefon eller vid besök.
Kanslienheten arbetar ständigt med att förbättra rutiner och arbetsformer. En alltmer digitaliserad informationshantering kommer att prägla domstolens arbete. Vi förväntar oss att du är intresserad av att bidra till detta utvecklingsarbete.
Kravprofil för detta jobbDu har fullföljt lämplig gymnasieutbildning och arbetat några år med administrativa arbetsuppgifter. Erfarenhet av arbete i domstol, på advokatbyrå eller liknande är meriterande.
Du är van att arbeta med IT-stöd och har lätt för att lära dig ny teknik. Du är väl förberedd inför och intresserad av digital informationshantering och ett digitalt arbetssätt. Du har mycket lätt för att samarbeta, är flexibel, utvecklingsorienterad och tar egna initiativ. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift.
Kammarrätten fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du ska självständigt kunna strukturera och planera ditt arbete samt ha förmåga att prioritera dina arbetsuppgifter. Som person är du noggrann och ansvarstagande med en utpräglad känsla för service. Du är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme.
Vi erbjuder dig
Kammarrätten är en arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!
Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag, frukt och massage.
Alla nyanställda deltar i kammarrättens välkomstprogram och får en handledare som ansvarar för den praktiska arbetsintroduktionen.
Vi arbetar för att tillvarata och utveckla våra medarbetares kompetens. Vi har regelbundna medarbetarsamtal och alla medarbetare har en individuell utvecklingsplan. Via Sveriges domstolars centrala kursutbud erbjuds både e- och lärarledda utbildningar. Dessutom anordnar domstolen egna utbildningsdagar och seminarier. Många av våra medarbetare ingår i olika nätverk och det finns möjlighet att engagera sig i arbetsgrupper och projekt. Vi jobbar tillsammans och lär av varandra oavsett yrkeskategori.
Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiskt utformade.
Vi har en varm social gemenskap och vår personalförening bjuder varje år in till flera olika aktiviteter.
Domstolen ligger centralt i Jönköping med närhet till både kommunikationer, stadskärna och natur.
Övrig informationDu söker denna anställning via rekryteringsverktyget Varbi där personligt brev och CV ska fyllas i eller laddas upp.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
ErsättningSveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-09-25
Ange följande referens när du ansöker: Dnr 214-2018/24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLena Valencia Wretbäck, Handläggarchef 0701-01 45 73
FöretagKammarrätten i Jönköping
AdressKammarrätten i Jönköping
Box 2203
55002 Jönköping
KontorsadressBox 2203
Jobbnummer 4330753
Observera att sista ansökningsdag har passerat.