Jurister med intresse för digitaliseringsfrågor

Inspektionen för vård och omsorg / Juristjobb / Stockholm
2025-03-24


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm, Solna, Örebro, Jönköping, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen?

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) söker jurister med intresse för digitaliseringsfrågor till myndighetens rättsenhet. Rättsenheten arbetar med utveckling, stöd och samordning av kvalificerade och myndighetsövergripande juridiska frågor. Rättsenheten har en viktig roll i IVO:s utvecklingsarbete för ökad enhetlighet och stärkt rättstillämpning.

Som jurist på rättsenheten deltar du i myndighetens arbete med att skapa förutsättningar för en enhetlig och korrekt rättstillämpning och vara involverad i myndighetens utvecklingsarbete. Det innebär att du måste vara beredd på att arbeta i förändring och trivas med det. Rollen innebär många kontaktytor och samarbete särskilt med tillsynsavdelningarna och myndighetens övriga jurister.

Rättsenheten söker nu juridisk förstärkning till IVO:s digitaliserings- och dataskyddsarbete. I tjänsterna ingår även andra arbetsuppgifter som hör till rättsenhetens område.

Publiceringsdatum
2025-03-24

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Jur.kand- eller juristexamen
• Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete vid statlig myndighet, domstol eller Regeringskansliet
• Goda kunskaper om det förvaltningsrättsliga ramverket inklusive informationssäkerhet samt dataskydd (GDPR)
• Praktisk erfarenhet av arbete med digitaliseringsfrågor
• Praktisk erfarenhet av konsekvensbedömningar (GDPR) och/eller informationssäkerhetsklassningar
• Erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll

Du är utvecklingsinriktad och smidig i ditt sätt att samarbeta med andra. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team och är van vid att ta olika roller beroende på vad situationen kräver. Du har god förmåga att vara tydlig och strukturerad i din kommunikation, både, muntligt och skriftligt. Vi ser även att du har god analytisk förmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:

• Kunskap om lagstiftning som är relevant för IVO:s uppdrag
• Kunskap om säkerhetsskyddslagsstiftningen
• Tidigare arbetat som Dataskyddsombud
• Aktuell erfarenhet av arbete vid myndighet som arbetar med att förebygga och motverka brottslighet.

IVO erbjuder
Vi erbjuder ett meningsfullt och självständigt arbete i en kunskapsorganisation. Du arbetar i en dynamisk och stimulerande miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till att göra vården och omsorgen säkrare och bättre. Du får möjlighet att bidra med kunskap och lärande, ta stort eget ansvar och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag är den 13 april 2025.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering eller annonseringshjälp.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537), https://www.ivo.se/

Arbetsplats
https://www.ivo.se/

Kontakt
Enhetschef
Helene Klackenberg Ingrao
helene.klackenberg-ingrao@ivo.se
010-788 54 96

Jobbnummer
9242206

Prenumerera på jobb från Inspektionen för vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Inspektionen för vård och omsorg: