Juristassistent till PTS
Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
2025-04-29
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Har du en paralegal-utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet och vill arbeta nära jurister i en dynamisk myndighetsmiljö? Har du ett strukturerat arbetssätt, hög servicekänsla och trivs med att ta stort eget ansvar? Då kan du vara den vi söker!
Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.
Tjänsten som juristassistent är placerad direkt under chefsjuristen på rättsavdelningen. Avdelningen har ett övergripande ansvar för rättslig kvalitetssäkring, styrning inom förvaltningsrätt samt stöd till myndighetens ledning och avdelningar i juridiska frågor av särskild vikt. Rättsavdelningen ansvarar även för myndighetens processföring i domstol, tvistlösningar och samordnar myndighetens arbete med föreskrifter samt dataskyddsarbete.
"Jag som kommer att vara din chef heter Karolina Asp. För mig är det viktigt att rättsavdelningen är ett pålitligt och proffsigt stöd till organisationen och att vi alla tar ett stort ansvar för vår uppgift. Vi är nyfikna och hittar bra lösningar. Jag vill att alla ska må bra, ha roligt och känna att jobbet är utvecklande och inspirerande. Jag värnar om ett öppet och bollande klimat eftersom jag tror att vi blir bättre om vi stöttar varandra, delar kunskap och vågar fråga."
Vi inrättar nu en ny roll som juristassistent för att ytterligare stärka vårt arbete och stödja avdelningens jurister och chefer i deras uppdrag.
Om rollen
Som juristassistent på rättsavdelningen kommer du att ha ett varierat och utvecklande arbete. Du kommer att bistå chefsjuristen och avdelningens ledningsgrupp administrativt och hantera enklare juridiska handläggningsuppgifter. Dina arbetsuppgifter kommer att inkludera bland annat att samordna och boka möten och planeringsdagar, stötta i budget- och verksamhetsplanering, hantera licenser och administration kring myndighetens föreskrifter samt bistå i utformning och dokumentation av interna aktiviteter såsom workshops och avdelningsmöten.
Du kommer också att hjälpa till med hantering av begäran om allmänna handlingar, registrerades rättigheter enligt GDPR och sammanställning av avdelningens svar på enkäter och samrådsförfrågningar. Arbetet kommer innebära många kontakter både internt inom myndigheten och externt.
Arbetet på rättsavdelningen styrs till stor del av legala krav och ställer höga krav på noggrannhet. I rollen som juristassistent behöver du självständigt kunna utreda enklare ärenden och ta fram väl underbyggda förslag till beslut. Du förväntas kunna analysera och reda ut frågor även när förutsättningarna från början är oklara, och hitta lösningar i situationer där vägen framåt inte är helt given.
På sikt ser vi att du är med och utvecklar rollen genom att identifiera behov och föreslå förbättringar kring exempelvis avdelningens rutiner, intern information och utbildningar. Arbetet är dynamiskt och kräver att du trivs i en miljö där frågor kan uppkomma snabbt och att prioriteringar ibland behöver ändras.
Om teamet
Vi på rättsavdelningen arbetar tillsammans med övriga PTS för att verksamheten ska vara rättssäker och för att myndighetens mål ska uppnås på ett effektivt och rättsligt hållbart sätt.
Rättsavdelningen är en sammansvetsad grupp av engagerade och prestigelösa jurister som stöttar hela PTS verksamhet. Vi värdesätter högt engagemang, nära samarbete och en god arbetsmiljö där vi lär av varandra och har roligt tillsammans. Hos oss arbetar du med aktuella samhällsfrågor i en digitalt föränderlig värld och bidrar till ett viktigt samhällsuppdrag.
Om dig
För att lyckas i rollen behöver du vara samarbetsorienterad och tycka om att bygga relationer och hitta lösningar tillsammans med andra. Du behöver också vara mycket strukturerad och kunna arbeta noggrant och proaktivt. Arbetet kräver att du kan prioritera rätt även i ett högt tempo och är trygg i att driva och utveckla arbetssätt på egen hand. Vi söker dig som också är kreativ och nyfiken och som ser möjligheter till förbättring och effektivisering.
För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• Paralegal eller annan likvärdig utbildning, alternativt motsvarande relevant arbetslivserfarenhet
• God kunskap i Officepaketet särskilt Word och Excel
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Det är även meriterande om du har:
• Ett par års erfarenhet av administrativt arbete med rättslig inriktning, exempelvis som domstolshandläggare eller juristassistent
• Erfarenhet av ärendehandläggning vid myndighet
• Erfarenhet av stabsarbete
• Erfarenhet av projektledning
• Kunskap om PTS verksamhetsområde eller om digitaliseringsfrågor i stort
Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.
Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Din tjänstetitel blir handläggare.
För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Vi har valt att inte efterfråga personligt brev då vi istället använder urvalsfrågor. Detta för att vi vill lägga fokus på din erfarenhet och kompetens, vilket bidrar till en mer effektiv och rättvis rekryteringsprocess. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.
För ytterligare information, vänligen kontakta avdelningsschef Karolina Asp på
karolina.asp@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på
isabelle.flygelholm@pts.se. För frågor till våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer, vänligen mejla till
saco@pts.se eller
st@pts.se.
Välkommen med din ansökan senast 18 maj 2025.
Klicka här för att se filmen om oss Vi är PTS
Ersättning Fast lön enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 9311701