Jurist till kanslienheten

Sigtuna kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten i Sigtuna

Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.

Vill du ha ett stimulerande och omväxlande arbete med juridiska utmaningar inom det kommunala området? Vi söker dig som har intresse för demokrati och som vill bidra till att fortsätta utveckla en rättssäker beslutprocess som gynnar Sigtuna kommuns invånare.

Kansliet är en enhet inom kommunledningskontoret och vi ger ett kvalitativt stöd till förvaltningarna i Sigtuna kommun. Vårt uppdrag är att säkerställa att de demokratiska processerna är enhetliga, rättssäkra och tydliga. Fokus den kommande tiden är att fortsätta det pågående utvecklingsarbetet med effektiva och digitala beslutsprocesser, att skapa ordning och reda på våra handlingar, att administrera val, samt arbeta med de uppgifter och uppdrag som kommer med en ny mandatperiod.

Kanslienheten ansvarar för nämnd- och ärendehantering i kommunfullmäktige, kommunstyrelse, dess utskott, valberedning och valnämnd. Här jobbar kanslichef, kommunjurist, kommunarkivarie, huvudregistrator, kommunsekreterare, nämndsekreterare, administrativ samordnare och valsamordnare.
Nu söker vi en jurist som kompletterar vår grupp!



Publiceringsdatum
2018-12-19

Arbetsuppgifter
Som jurist i Sigtuna kommun har du en viktig funktion när det gäller att bidra till rättssäkra beslut och att våra handlingar blir transparanta och tillgängliga.

I ditt uppdrag ger du rådgivning och stödjer kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och förvaltningsledning med underlag och utredningar. Du hanterar, i första hand, frågor inom offentlighets- och sekretesslagstiftning, kommunallag och förvaltningslag. Du granskar, upprättar och bereder ärenden inför beslut. Du rapporterar till kanslichefen och ditt jobb sker i nära samarbete med kommunjuristen då du bistår denne i sitt uppdrag.

Utifrån din juridiska kompetens är ditt uppdrag också att skapa struktur och ordning på kommunens styrdokument så som reglementen, planer, strategier, program och riktlinjer. Uppdraget är att samordna, renodla och säkerställa tillgängligheten till alla styrdokument så att dessa kan följas upp och få styreffekt i den kommunala verksamheten.
I rollen ingår att utbilda tjänstepersoner och förtroendevalda i aktuell lagstiftning. I övrigt ska du vara delaktig i det utvecklingsarbete som pågår inom enheten.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juristexamen eller likvärdig högskoleutbildning.

Du ska ha god kännedom om hur en kommun fungerar samt ha kunskap inom såväl kommunalrätt, förvaltningsrätt som offentlighet- och sekretesslagstiftning. Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetat inom kommun eller annan offentlig verksamhet. Som person är du strukturerad med god analytisk förmåga. Det är viktigt att du snabbt kan sätta dig in i olika frågeställningar och att du gärna jobbar självständigt såväl som i grupp. Det är en fördel om du är pedagogisk och att du trivs med en tempofylld och flexibel arbetsmiljö.

Du kommunicerar på ett tydligt och begripligt sätt och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har ett utvecklingsorienterat arbetssätt där du ständigt söker förbättringar i våra arbetssätt och system som gynnar kommunens invånare. Du har en hög digital kompetens och har förmågan att bidra till utvecklingen av kommunens digitala ärendehantering.

Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder semesterväxling, friskvårdscheckar och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!
Läs mer om våra förmåner här:
https://www.sigtuna.se/sv/Om-Sigtuna-kommun/lediga-jobb/Formaner-for-dig-som-anstalld-i-Sigtuna-kommun/

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, så snart som möjligt. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-14
Ange följande referens när du ansöker: A838082
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emma Kaumheimer emma.kaumheimer@sigtuna.se 08-591 260 76

Företag
Sigtuna kommun, Kanslienheten

Adress
Sigtuna kommun, Kanslienheten
Box 38, 19521 Märsta
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
Södergatan 20 19585 Märsta

Jobbnummer
4518522

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten: