Jurist till avdelningen för resursförvaltning
Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Vårt samhälle är beroende av internet och telefoni. Vi förväntar oss att de kommunikationstjänster vi använder ska fungera överallt och hela tiden. Är du en erfaren jurist som tycker att teknikområdet är spännande och vill fördjupa dig inom frågor som rör internet och telefoni? Är du dessutom utåtriktad och gillar att samverka med andra? Då kan detta vara tjänsten för dig!
Avdelningen för resursförvaltning söker nu en jurist till enheten för nummer och adressering.
Vad ska jag arbeta med?
Som jurist arbetar du huvudsaklingen med att:
• driva sakfrågor inom enhetens ansvarsområden, som främst inkluderar nummer och adressering, nödkommunikation samt nationella toppdomäner.
• utveckla och tillämpa regelverk för marknadsaktörer inom elektronisk kommunikation, såsom operatörer och tjänsteleverantörer.
• delta i föreskriftsarbete, bereda och föredra beslut om t.ex. ändringar av telefoninummerplanen och nummertillstånd samt bedriva tillsyn över bl.a. nummertillståndshavare och toppdomänadministratörer.
• handlägga regeringsuppdrag, remisser och utredningar inom enhetens eller avdelningens ansvarsområden.
• samverka med marknadsaktörer, myndigheter och andra organisationer samt medverka och representera PTS i nationella och internationella sammanhang.
• bedriva omvärldsbevakning, i syfte att fånga upp relevanta frågor som berör och kan påverka enhetens ansvarsområden och arbete.
Vem söker vi?
Vi söker dig med juristexamen eller motsvarande examen och har erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du har grundläggande teknisk förståelse inom internet- och telekombranschen. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har en fullgjord notarietjänstgöring och om du har erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt tillsynsarbete. Det är vidare meriterande om du har kunskaper inom allmän förvaltningsrätt och/eller EU-rätt, samt om du har erfarenhet av internationellt arbete och av omvärldsarbete. Vi ser gärna att du har erfarenhet av integritetsskyddsfrågor, vilket har en koppling till nummer- och nödkommunikationsfrågor.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du vara nyfiken, drivande, initiativrik, konstruktiv och analytisk. Du har förmåga att självständigt organisera och prioritera arbetsuppgifter. Du är pragmatisk och kan se saker i ett större sammanhang. Eftersom du samverkar såväl internt på PTS som externt med marknadsaktörer samt verkar internationellt är det viktigt att du har god samarbetsförmåga samt är utåtriktad och kommunikativ.
Var på PTS ska jag jobba?
Du kommer att jobba på avdelningen för resursförvaltning. Avdelningen fokuserar bl.a. på arbete med frekvenser, saknade brev, nummer, nödkommunikation och toppdomäner, och arbetar för att samhällets behov av begränsade resurser för elektronisk kommunikation, såsom frekvenser och nummer, tillgodoses och används effektivt. Avdelningen samlar också myndighetens internationella harmoniserings- och standardiseringsarbete.
Enheten för nummer och adressering arbetar främst med utveckling av nummer- och adressplaner och hantering av ansökningar om nummertillstånd samt frågor kopplade till toppdomäner och nödkommunikation.
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.
Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.
För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan nedan senast den 5 januari 2019.
För mer information, kontakta tf. enhetschef Bo Martinsson, 08-678 56 53, eller HR-specialist Linn Arnewing, tel. 08-678 57 01.
För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till
saco@pts.se eller
st@pts.seHär kan du få information om hur PTS registrerar dina personuppgifter.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2019-12-16ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPost- och Telestyrelsen
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 5004218
Observera att sista ansökningsdag har passerat.