Jurist med inriktning på statsstödsfrågor
Upphandlingsmyndigheten / Juristjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Tycker du om att lösa juridiska problem och är intresserad av samhällsfrågor? Har du erfarenhet av att arbeta med statsstödsfrågor och vill göra skillnad? Då har vi tjänsten för dig!
Arbetsuppgifter
Upphandlingsmyndigheten har i uppdrag att ge vägledning till kommuner och regioner i statsstödsfrågor. Med vår expertkompetens bidrar vi till att statsstödsfrågorna hanteras effektivt och rättssäkert och vi arbetar proaktivt för att ge mesta möjliga nytta till kommunerna och regionerna utifrån deras behov. Nu söker vi en jurist med erfarenhet och kunskap i dessa frågor.
Du kommer att arbeta tillsammans med kollegor med olika expertkompetenser, inte minst i upphandlingsrätt. Vårt arbete är utåtriktat och bedrivs i stor utsträckning i samverkan med andra myndigheter och organisationer, såväl nationella som internationella. Vi föreläser och deltar som experter i offentliga utredningar och medverkar i olika arbetsgrupper. Du kommer att representera oss i dessa sammanhang. I arbetsuppgifterna ingår att besvara remisser, ta fram vägledningar och göra rättsliga utredningar och bedömningar samt att ge information och generella råd i statsstödsfrågor, bland annat inom ramen för vår Frågeservice. Hos oss får du arbeta med engagerade och kompetenta kollegor och du får goda möjligheter till fortbildning och personlig utveckling.
Kvalifikationer
Du ska ha
• examen inom juridik
• god kunskap och minst ett års praktisk erfarenhet av att hantera statsstödsfrågor
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Det är meriterande om du även har erfarenhet av
• annat kvalificerat arbete inom statsstödsområdet som berör kommuner eller regioner
• arbete inom, eller fördjupade kunskaper om, upphandlingsrätt, konkurrensrätt, avtalsrätt, kommunalrätt eller andra relevanta rättsområden
• kvalificerat utredningsarbete
• arbete inom kommunsektorn
• att föreläsa och utbilda.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är du resultat- och lösningsorienterad och kan prioritera, fokusera och självständigt utföra dina arbetsuppgifter. I din kommunikation formulerar du dig så att målgruppen kan ta till sig budskapet. Du har god social förmåga och är prestigelös och engagerad i ditt sätt att vara. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Ansökan
Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 3 september. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten. Välkommen med din ansökan!
I denna rekrytering samarbetar Upphandlingsmyndigheten med rekryteringsföretaget Adecco. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Cecilia Colleen Gabrielsson på 073-684 79 27 eller via mejl
cecilia.gabrielsson@adecco.se.
Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16
Helena Rydberg, ST, 08-586 217 00 (semester tom 23/8)
Ersättning Individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-09-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)
Jobbnummer 8027304
Observera att sista ansökningsdag har passerat.