Jurist med avtals- och upphandlingsinriktning till Statens servi

Statens Servicecenter / Juristjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har idag verksamhet i Gävle och Stockholm. Den aktuella tjänsten kommer att vara placerad i Stockholm, Gävle, Östersund eller Göteborg. Även andra orter kan diskuteras utifrån sökandes förutsättningar och verksamhetens krav.

Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom kommersiell avtalsrätt och offentlig upphandling. Du kommer att arbeta med juridisk kvalitetssäkring av upphandlingar och avtal, hantering av avtalstvister, domstolsprocesser och andra löpande avtalsrelaterade frågor. Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i informationssystem upphandlade via privata leverantörer genom t.ex. licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Detta innebär att du i din rådgivningsroll förväntas kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för myndighetens leverantörsrelationer.

Framträdande rättsområden i övrigt är t.ex. dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt samt arbetsrätt. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa och ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med andra myndigheter är också vanliga. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna omfattar:

• Granska och kvalitetssäkra upphandlingar, avtal, beslut, rapporter, yttranden och skrivelser till regeringen, domstolar och myndigheter mm.
• Ge stöd och råd i rättsfrågor av varierande art och omfattning i tätt samarbete med myndighetens samtliga verksamheter, exempelvis i utvecklingsprojekt, genom interna utbildningar och i löpande stöd till verksamheten
• Samverka med interna och externa intressenter, t.ex. leverantörer och kundmyndigheter

Publiceringsdatum
2019-11-18

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

• Har juristexamen
• Har minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med kommersiell avtalsrätt och offentlig upphandling i annan organisation, t.ex. myndighet eller bolag
• Har goda kunskaper inom ett eller flera andra rättsområden som är relevanta för myndighetens verksamhet

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av arbete på domstol eller advokatbyrå

Vidare ska du ha följande förmågor:

• God analytisk förmåga
• Vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
• Ha hög integritet

Övrig information
Anställningen är placerad i Stockholm, Gävle, Östersund eller Göteborg. Även andra orter kan diskuteras utifrån sökandes förutsättningar och verksamhetens krav. Tjänsten innebär en del resande. Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 4 december 2019. Urval och intervjuer sker löpande. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-12-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
4961295

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: