Jurist/handläggare till överförmyndarkontoret
Vingåkers kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Vingåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Vingåker,
Katrineholm,
Finspång,
Arboga,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vingåkers kommun i Vingåker I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.
Publiceringsdatum2017-05-29ArbetsuppgifterEfter en organisationsförändring av överförmyndarkontoret i Vingåkers kommun, och under förutsättning att erforderliga beslut fattas, söker vi nu en handläggare till kontoret. Överförmyndarkontoret kommer att bestå av en överförmyndare samt en ersättare och två handläggare. Du kommer att bli en av dessa handläggare.
Överförmyndarenheten är en kommunal myndighet som har till uppgift att utöva tillsyn över förmyndare, förvaltare och gode män. Verksamheten är lagstyrd och kontrolleras av länsstyrelsen. I din roll som handläggare hittar du stöd för dina beslut i föräldrabalken, förvaltningslagen och lagen om ensamkommande barn.
Dina arbetsuppgifter är intressanta, omväxlande och utmanande och innehåller bland annat:
• Handläggning av ärenden inom verksamhetsområdet
• Fatta rättssäkra beslut på delegation från överförmyndaren
• Medverka till att utveckla processer och arbetsmetoder
• Utöva tillsyn bland annat genom granskning av årsräkningar
• Samverka med andra parter, såsom rättsväsendet, socialtjänst, Migrationsverket, politiker och tjänstemän
• Medverka till att god man och förvaltare utses
• Ge information till gode män, förvaltare och allmänhet
Handläggningen på överförmyndarkontoret motsvarar inte en heltidstjänst, så du kommer också att ha andra uppgifter där du t.ex. genom utredningar är ett stöd till kommunledningen.
Tjänsten ingår i kommunledningsförvaltningen och kommunchefen är din närmaste chef.
KvalifikationerDu har i grunden en högskoleutbildning med inriktning juridik, ekonomi, statsvetenskap, sociologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande är erfarenhet från offentlig förvaltning och myndighetsutövning.
Som person vill vi att du kan kombinera myndighetsutövning med ett serviceinriktat förhållningssätt.
Du kan arbeta självständigt men har också stor förmåga att samarbeta. Du har en analytisk förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt förmåga att arbeta strukturerat och noggrant.
ÖVRIGT
Vingåkers kommun uppmuntrar till intern rörlighet och vakansen är endast tillgänglig under förutsättning att ingen internanställd har förtur, eller på annat sätt gör anspråk på tjänsten. Därmed kan tjänsten komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-06-18
Ange följande referens när du ansöker: 225/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktRalf Hedin
ralf.hedin@vingaker.seFöretagVingåkers kommun
AdressVingåkers kommun
Parkvägen 8
64380 VINGÅKER
KontorsadressParkvägen 8 64380 VINGÅKER
Jobbnummer 3525380
Observera att sista ansökningsdag har passerat.