Jurist, enheten för alkoholprevention
Folkhälsomyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Solna
2017-08-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Jurist, enheten för alkoholprevention" (publicerad 2019-11-07) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Solna,
Stockholm,
Ragunda,
Östersund,
Lund eller i
hela Sverige Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 490 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Jurist, enheten för alkoholprevention
Enheten för alkoholprevention ansvarar för att sammanställa, analysera och förmedla kunskap inom alkoholområdet i syfte att förebygga ohälsa. Enheten har även ett övergripande ansvar för tillsyn över verksamhetsutövare och tillsynsvägledning av regionala och lokala myndigheters tillsynsarbete enligt bestämmelserna i alkohollagstiftningen. Enheten är en av åtta på avdelningen för kunskapsstöd.
Dina arbetsuppgifter
Utreda frågor kopplade till tillämpningen av alkohollagstiftningen samt ge förslag till beslut och åtgärder på området. Planera och genomföra föreskriftsarbete kopplat till Folkhälsomyndighetens bemyndigande på alkoholområdet. Ge juridiskt stöd till genomförandet av tillsyn och tillsynsvägledning inklusive uppföljning av såväl andra tillsynsmyndigheters verksamhet som vår egen omedelbara tillsyn.
Utöver detta ingår sedvanliga myndighetsuppgifter som exempelvis remissvar, ta fram vägledningsdokument samt omvärldsbevakning. Som anställd på myndigheten ingår även att vid behov arbeta med enhetens övriga frågor och att ingå i interna arbetsgrupper på myndigheten. Resor förekommer i tjänsten.
Din kompetens
Krav för anställning
Vi söker dig som har en juristexamen. Vidare har du:
• Flerårig erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet att göra rättsutredningar till grund för rättsliga ställningstaganden.
• Erfarenhet av föreskriftsarbete eller annan normerande verksamhet.
• Goda kunskaper om vilka förutsättningar som krävs för ett effektivt arbete med tillsyn och tillsynsvägledning inom ett område som regleras av sociala skyddslagstiftningar.
• God kunskap om förvaltningsrättslig tillämpning.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i så väl tal som skrift.
Meriterande
Erfarenheter av att arbeta med tillsyn och/eller tillsynsvägledning samt arbete med produktkontroll. Goda kunskaper i offentlighet och sekretess.
Personliga förmågor
Vi söker dig med mycket god samarbetsförmåga, hög integritet och helhetsperspektiv. Andra viktiga egenskaper är analytisk, självgående och serviceinriktad.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare på myndigheten med placering i Solna eller Östersund. Anställningen är tillsvidare på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Övriga upplysningar
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Marie Risbeck, telefon 010-205 29 24.
Fackliga företrädare
Saco Ulrika Owen, telefon 010-205 28 83.
ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Ansökan
Ansök senast 2017-09-11 via myndighetens hemsida.
Arbetsgivarens diarienummer: 02456-2017-2.1.1
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-08-22ErsättningIndividuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-09-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFolkhälsomyndigheten
AdressFolkhälsomyndigheten
Nobels väg 18
17182 Solna
KontorsadressNobels väg 18
Jobbnummer 3654720
Observera att sista ansökningsdag har passerat.