Jurist

Öckerö kommun Kommunstyrelsen / Administratörsjobb / Öckerö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Öckerö, Göteborg, Mölndal, Kungälv, Tjörn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Öckerö kommun Kommunstyrelsen i Öckerö

Öckerö kommun består av 10 öar väster om Göteborg och har ca 13 000 invånare. Vi är en levande skärgårdskommun året runt, som präglas både av närheten till havet och till storstaden. Öckerö kommun har nyligen genomfört en förändring inom kommunstyrelsens förvaltningsorganisation. Detta innebär att samtliga fyra centralt organiserade styr-och stödenheterna numera är inordnande under ett gemensamt verksamhetsområde. Verksamhetsområdet benämns centralt Styr & stöd och består av Ekonomienheten, Personalenheten, Juridik-och kanslienheten och Digitalisering- och kommunikationsenheten. Kännetecknande för samtliga fyra enheter inom verksamhetsområdet ska vara att eftersträva en enhetlig, ändamålsenlig och effektiv funktion med tydligt ansvar och uppdrag. Juridik- och kanslienheten är en styr- och stödfunktion som fungerar som ett nav i flödet av ärende- och beslutsprocesser med nära kontakt med både politiker, chefer och handläggare. Enheten består av 5 anställda och nu vill vi utöka personalstyrkan med en kommunjurist.


Publiceringsdatum
2018-11-20

Arbetsuppgifter
Som kommunjurist är du centralt placerad på juridik- och kanslienheten men arbetar kommunövergripande. Du tar dig an förvaltningsrättsliga och kommunrättsliga frågeställningar och är ett stöd för kommunens politiska organ, verksamheter och bolag i juridiska frågor. De stora övergripande rättsområdena som du kommer att arbeta med är kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighet och sekretess, den nya dataskyddsförordningen, plan- och bygglagen samt hur förändringar i dessa påverkar kommunens verksamheter.

Utöver detta kommer du även att arbeta med översyn av kommunens reglementen och delegationsordningar, liksom handläggning av olika former av ärenden. I din roll som kommunjurist ingår att ge råd och stöd i diverse juridiska frågor till både politiker och tjänstemän. Du kan även komma att bistå kommundirektören i olika frågor av såväl juridisk som strategisk karaktär.

Som kommunjurist ansvarar du för att utbilda våra politiker och tjänstemän inom framförallt förvaltningslagen, kommunallagen, offentlighet och sekretess samt den nya dataskyddsförordningen. Du kommer även att vara involverad i att utbilda nya politiker inför mandatperioden 20192022.



Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med kommunalrättsliga och förvaltningsrättsliga frågor. Du är trygg i dig själv och din yrkesroll samt tvekar inte att ta egna initiativ. Du är en drivande person som gör balanserade avvägningar och prioriteringar utifrån ett kommunövergripande helhetsperspektiv, där du tar hänsyn till kommuninvånarnas och verksamheternas behov. Du är uthållig, stresstålig, har ett positivt och öppet förhållningssätt samt är flexibel i ditt arbetssätt. Du är även tydlig i din kommunikation och säkerställer att dina budskap når fram.

Du har:
• Juristexamen.
• Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation.
• Kunskap om olika slags lagstiftning som reglerar arbetet i offentliga verksamheter.



ÖVRIGT
Öckerö kommun avser att genomföra denna rekrytering i egen regi och ber därför vänligen men bestämt att rekryteringsföretag inte kontaktar oss för att erbjuda sina tjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-16
Ange följande referens när du ansöker: A829912
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tannaz Ghaderi tannaz.ghaderi@ockero.se 031-978914

Företag
Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Adress
Öckerö kommun Kommunstyrelsen
Öckerö
47580 Öckerö

Kontorsadress
47580 Öckerö

Jobbnummer
4467801

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Öckerö kommun Kommunstyrelsen: