Jurist

Region Gotland, Administrativ service / Administratörsjobb / Gotland
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Gotland, Administrativ service i Gotland

Som en del av Region Gotland utvecklar och erbjuder serviceförvaltningen effektiva tjänster inom ekonomi, HR, IT, telefoni, städ, transport, varu- och måltidsförsörjning samt medborgarservice. Våra cirka 530 medarbetare månar om kvalitet och service gentemot våra kunder, vilka i huvudsak är regionens andra förvaltningar.

Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet med syfte att motverka rättsförluster för underåriga samt för vuxna som inte själva kan tillvarata sin rätt och som har god man eller förvaltare. Överförmyndarnämndens kansli arbetar på uppdrag av överförmyndarnämnden.

I dag tillhör överförmyndarnämndens kansli enheten Administrativ service men i och med den nya organisationen som träder i kraft efter årsskiftet kommer kansliet tillhöra enheten Kommunikation.


Publiceringsdatum
2016-12-19

Arbetsuppgifter
Som jurist på överförmyndarnämndens kansli är din uppgift att handlägga ärenden som rör förmyndare, gode män och förvaltare. Arbetet omfattar utredningar om godmanskap/förvaltarskap, granskning av gode män, förvaltare och förmyndares redovisningar och beslut om arvode samt andra förekommande beslut enligt föräldrabalken samt andra lagar och förordningar. I de fall du inte själv har delegation att fatta beslut, förbereder du ärenden till överförmyndarnämnden för beslut.

Du kommer också att rekrytera, informera och utbilda gode män och förvaltare.
I uppdraget ingår även att vara nämndsekreterare där du tillsammans med kansliet ansvarar för administration kring nämndens uppdrag, skriver kallelser, protokoll och underlag för beslut.
Som nämndsekreterare kommer du även att fungera som kontaktperson mot överförmyndarnämnden och externa myndigheter.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen. Vi ser gärna att du som sökande har goda kunskaper om reglerna i föräldrabalken och förvaltningslagen. Har du erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning och handläggning inom arbetsområdet ses det som meriterande.

Du är kommunikativ och har en god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du är noggrann och stresstålig. Du utför dina arbetsuppgifter självständigt och med stort lösningsfokus.

ÖVRIGT
Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.

Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på www.gotland.com/leva

Inför rekryteringsarbetet har vi på Region Gotland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: snarast enligt ök.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-15
Ange följande referens när du ansöker: A638109
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per Lorén 0498-269805
Gustav Guteson 0498-269368

Företag
Region Gotland, Administrativ service

Adress
Region Gotland, Administrativ service
Region Gotland
62181 Visby

Kontorsadress
Visborgsallén 19 Visby

Jobbnummer
3220097

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Region Gotland, Administrativ service

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Gotland, Administrativ service: