Jurist

Polismyndigheten i Jönköpings län / Administratörsjobb / Jönköping
2012-07-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Jurist" (publicerad 2012-12-12) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Jönköpings län i Jönköping, Nässjö, Eksjö, Värnamo eller i hela Sverige

Jurist till Rättsenheten

Polismyndigheten i Jönköpings län söker en jurist till vår Rättsenhet med placering i Jönköping. Funktionen är ett vikariat till och med den 31 augusti 2013 (Dnr A-725-6183/12). Sista ansökningsdag är den 27 juli 2012.

Om myndigheten
Vid Polismyndigheten i Jönköpings län arbetar omkring 790 personer. Det övergripande målet med polisarbete är att minska brottsligheten och öka människors trygghet. Läs mera på www.polisen.se/jonkoping

Om enheten
Rättsenheten är organisatoriskt placerad under avdelningen för verksamhetsstöd. Enheten består av ca 20 medarbetare. Hälften finns på tillståndssektionen och övriga direkt under enhetschefen. På enheten handläggs ett flertal ärenden såsom verksamhetsskyddsärenden, diarieföring och arkivering samt juridiska frågor.

Publiceringsdatum
2012-07-14

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat innebära att arbeta med vapen- och tillståndsärenden, sekretessbedömningar, lag om ordningsvakter samt skadeståndsfrågor. Det innebär exempelvis att du ska handlägga, skriva och fatta, ibland efter föredragning av handläggare, beslut i olika ärendetyper. När det gäller vapenlagen är det avslag-, omhändertagande och återkallelsebeslut. Du skriver även yttranden till Rikspolisstyrelsen, De två jurister som för närvarande finns på enheten delar på de arbetsuppgifter som förekommer.
Vid behov kommer du att vara föreläsare/utbildare vid internutbildning. Det kan vara både att du själv eller tillsammans med annan jurist planerar och genomför utbildning för myndighetens personal. Du kommer även att ansvara för sekretessinformation för nyanställda.
Andra förekommande arbetsuppgifter är rättsutredningar avseende olika polisiära frågeställningar. Det kan bland annat handla om att tolka nya lagar eller förordningar, där du till exempel ger förslag på eventuella justeringar av arbetssätt eller rutiner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har jur. kand. examen och har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller har annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser det som meriterande om du har utbildning med inriktning mot förvaltningsrätt. Vidare är det önskvärt om du har erfarenhet av arbete med bland annat sekretessbedömningar, skadestånd, vapen- och tillståndsärenden.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att kommunicera genom massmedia, vilket oftast sker genom att du får svara för myndigheten i radio- eller TV intervju alternativt uttalande för annat media. Du ska också vara beredd att medverka som föreläsare/utbildare vid internutbildning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet där vi bland annat värdesätter att du är utåtriktad, noggrann, ödmjuk inför arbetsuppgifterna, samt har lätt för och en vilja att ta på dig ansvar.
Du ska ha vana av att arbeta självständigt och kunna fatta självständiga beslut i ärenden. Vi vill även att du ska ha en god förmåga att uttrycka väl i tal och skrift.
Eftersom du bland annat kommer att ha kontakt med samhällsaktörer, allmänheten, myndighetens poliser, övriga medarbetare och chefer på myndigheten är det av stor vikt att du har en god förmåga att kommunicera budskap och samverka genom dialog. Vidare ska du vara flexibel i ditt arbetssätt genom att vid behov kunna gå in och ta andra arbetsuppgifter samt att du ska kunna växla mellan planerade och händelsestyrda uppgifter. Arbetsbelastningen kan tidvis vara hög, varför vi gärna ser att du är en stresstålig person.
Vi förutsätter att du har goda kunskaper i engelska språket och datavana.

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
Tjänsten är ett vikariat med start i september och sträcker sig till och med 31 augusti 2013.

Tillträde
September 2012

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-07-27
Du är välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och cv/meritförteckning till jobbansokan.jonkoping@polisen.se . ange nedan diarienummer i e-postens ärendemening.
Vi tar även emot ansökningar per post till Polismyndigheten i Jönköpings län, Diariet, Box 618, 551 18 JÖNKÖPING, ange då din e-post adress.
Ansökan kan skickas till e-postadress: jobbansokan.jonkoping@polisen.se

Kontakt
Kommissarie rättsenheten Sven Davidsson 010-56 675 86

Facklig kontakt
polisförbundet Hanna Englen 010-56 678 64
ST Anne-Cathrine Brandt 0705-15 62 32
SACO Christina Blomqvist 010-566 75 53

Företag
Polismyndigheten i Jönköpings län

Adress
Polismyndigheten i Jönköpings län
Box 618
55118 JÖNKÖPING

Kontorsadress
Vallgatan 3-5

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 11414
Faxnummer: 036-309017

Jobbnummer
1295462

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Jönköpings län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Jönköpings län: