Junior ekonom leverantörsreskontra
Exportkreditnämnden / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Exportkreditnämnden i Stockholm,
Göteborg eller i
hela Sverige Exportkreditnämnden (EKN) har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. Det gör vi genom att försäkra exportföretag och banker mot risken att inte få betalt, så att de kan genomföra fler säkra exportaffärer. Vi är ca 140 medarbetare, de flesta är akademiker, främst företagsekonomer, nationalekonomer och jurister. Vi satsar på en arbetsmiljö med arbetsglädje och ständig utveckling av kompetensen.
Ekonomifunktionen ansvarar för löpande redovisning, rapportering, budgetprocess och upphandling. Ekonomifunktionen består av sex personer som rapporterar till ekonomichefen.
I det dagliga arbetet kommer du att arbeta med EKN:s leverantörsreskontra. Det innebär arbete med inkommande fakturor, verifiering, kontering och hantering av attestflöde samt hantering av betalningar samt krav- och påminnelsehantering mm. Vidare kommer du även att arbeta med kundreskontra, betalningar, avstämningar, löpande redovisning. I arbetsuppgifterna ingår även att delta i arbetet med månadsrapportering, uppföljning, bokslut, etc. Du bör vara intresserad av och ha lätt för att lära dig nya system och förstå logiken i dessa. Du kommer att vara delaktig i utvecklingen av ekonomifunktionen och bidra till att utveckla och förbättra processer och metoder.
Viktiga arbetsredskap för oss är de olika stödsystem som finns för att vi skall kunna arbeta på ett affärsmässigt sätt med hög kvalitet. De system EKN använder idag är Unit4 Business World (UBW, fd Agresso), e-beställningssystemet Visma Proceedo, EKN:s försäkringssystem, ärendehanteringssystemet iipax, Office-paketet samt QlikView som redovisar våra databaser.
Då ekonomifunktionen är en mindre grupp som ofta har deadlines bör du inte vara främmande för att vid behov rycka in och hjälpa till med olika arbetsuppgifter inom gruppen.
Publiceringsdatum2020-01-17Erfarenhet och utbildningDu ska ha ekonomisk utbildning på högskolenivå, gärna med redovisningsinriktning, eller motsvarande utbildning. Vi vill att du som söker är i början av din karriär, erfarenhet från liknande arbetsuppgifter av ca 1 år är meriterande. Det är viktigt att du har lätt för att sätta dig in i nya system och det är meriterande om du har erfarenhet av UBW och har arbetat med filintegrationer gentemot andra system.
Dina egenskaperDu är systematisk, serviceinriktad, noggrann, är ansvarstagande och arbetar utifrån ett problemlösande förhållningssätt. Ditt engagemang, din personlighet och förmåga att kommunicera och samarbeta är viktiga egenskaper för oss. Du är bra på att prioritera, men kan även byta fokus om det så behövs.
Du behärskar svenska och engelska i såväl tal som skrift. Goda kunskaper i excel är ett krav.
Övrig informationTjänsten gäller tillsvidare och inleds med 6-månaders provanställning. Placering på vårt huvudkontor i Stockholm.
För mer information:
Vill du veta mer kontakta i första hand Ekonomichef Cecilia Johansson på 08-788 00 48. För frågor om rekryteringsprocessen eller anställningsvillkor kontakta Johanna Vikman, HR-specialist 08-788 00 10. Facklig företrädare är Philip Nilsson, SACO, telefon 08-788 00 19.
Välkommen med din ansökan!
Sista ansökningsdag 9 februari
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagExportkreditnämnden
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: 2020-282".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Exportkreditnämnden (org.nr 202100-2098)
Jobbnummer 5047115
Observera att sista ansökningsdag har passerat.