Jourhemssekreterare/familjehemssekreterare till Placeringsenhete
Södertälje kommun, Placeringsenheten / Administratörsjobb / Södertälje
2014-08-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Jourhemssekreterare/familjehemssekreterare till Placeringsenhete" (publicerad 2016-02-04) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun, Placeringsenheten i Södertälje I januari 2012 bildades Placeringsenheten som fick i uppdrag att arbeta kvalitativt och med hög kontinuitet för familjehemsplacerade barn. Målgruppen är barn och ungdomar 0-20 år som är placerade i familjehem och de familjehem, jourhem och andra uppdragstagare som är kopplade till enheten.
Enheten består av 12 familjehemssekreterare, 9 socialsekreterare, 5 kontaktsekreterare, 1 jourhemsansvarig samt 4 gruppchefer. Socialsekreterarna handlägger enbart barn och ungdomar som är placerade i familjehem, medan kontaktsekreterare och jourhemsansvariga arbetar mot socialsekreterarna på utredningsenheterna barn 0-12 år och ungdom 13-20 år, samt Myndigheten för funktionsnedsatta, LSS för både barn och vuxna. I februari 2012 samlokaliserades större delen av Barn och Ungdom till ett gemensamt hus, där även stora delar av öppenvården och socialjouren sitter.
Som medarbetare inom Barn och ungdom erbjuds du utbildning, handledning och stöd. Vi erbjuder friskvård och vi arbetar efter årsarbetstid, vilket ger möjlighet att till viss del styra arbetstiden efter egna önskemål.
Publiceringsdatum2014-08-26ArbetsuppgifterGillar du högt tempo och omväxlande arbetsuppgifter?
Som jourhemssekreterare/familjehemssekreterare ansvarar du för att tillhandahålla utredda och godkända jourhem och vara med i placeringsprocessen kring jourhemsplaceringar av barn och ungdomar 0-20 år. Det är tidvis ett akutstyrt arbete med högt tempo och tätt samarbete med olika socialsekreterare från utredningsenheterna. I arbetet ingår att rekrytera, utreda och stötta jourhem. Du arbetar i en jourgrupp tillsammans med ytterligare två jourhemssekreterare/familjehemssekreterare som gemensamt ansvarar för Södertäljes jourhemsverksamhet. En av tjänsterna är särskilt riktad mot kommunens kontrakterade jourhem.
Du arbetar tätt tillsammans med och på uppdrag från socialsekreterarna. Du ansvarar för att skriva avtal och sköta ekonomiska rutiner i ärendena kring ersättning osv. Du är med och följer upp pågående jourhemsplaceringar tillsammans med socialsekreteraren.
Vi arbetar med LEAN, vilket innebär målstyrt arbete och ständiga förbättringar.
Vi använder BBIC och dataprogrammet Pro Capita.
KvalifikationerSocionomexamen och körkort är ett krav för tjänsten. Vi önskar att du har flera års erfarenhet av socialt arbete, företrädesvis med barn/ungdomar och utredningsarbete. Det är önskvärt att du har arbetat med familjehemsvård.
Det är meriterande om du har handledarutbildning, eller erfarenhet av att hålla i utbildningar.
För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det läggs tonvikt på dokumentation.
Du ska vara flexibel, strukturerad och smidig i samarbetet med andra. Du behöver vara nytänkande samt ha god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: enl. överenskommelse. Tillsättningen beräknas vara klar 141015.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-09-09
Ange följande referens när du ansöker: A415799
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Rådström, Resultatenhetschef 08-52301817
Monica Gertsson, Gruppchef 08-52303675
Facklig kontaktFackliga företrädare nås via kommunens växel 08-52301000
FöretagSödertälje kommun, Placeringsenheten
AdressSödertälje kommun, Placeringsenheten
Campusgatan 26
15189 Södertälje
Kontorsadress15189
Jobbnummer 1975296
Observera att sista ansökningsdag har passerat.