IT-tekniker som vill leda vår servicedesk in i framtiden

Falu kommun / Supportteknikerjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

Nu finns möjlighet till en kombinationstjänst för dig som både vill jobba som servicedesktekniker samt ha samordnande arbetsuppgifter som en del av tjänsten. Har du intresse av att utveckla självhjälp samt minska antalet incidenter genom att hitta rotorsaker till problem är detta en tjänst för dig.

På IT-kontoret arbetar ett fyrtiotal medarbetare vars uppdrag är att stödja kommunens olika verksamheter genom att tillhandahålla verksamhetsanpassat IT-stöd och support. Kontoret består av tre enheter och denna tjänst är placerad på enheten Digital arbetsplats och samarbete där det arbetar 15 personer varav 3,5 i servicedesk där denna tjänst finns.

IT-kontoret har en spännande resa framför sig då en omorganisation är påbörjad i syfte att skifta fokus från förvaltning till digitalisering och samverkan. Ny organisation och nya arbetssätt och tekniska plattformar ska ersätta gamla för att på ett effektivt och framtidssäkert sätt kunna möta verksamheternas behov.

Vi erbjuder dig ett varierat och stimulerande arbete på ett kontor som siktar högt. Här finns också goda möjligheter att utvecklas och växa inom organisationen. Välkommen till en arbetsplats med öppet och prestigelöst klimat där vi tillsammans växer och skapar någonting större.

Publiceringsdatum
2023-07-05

Dina arbetsuppgifter
I rollen kommer du framför allt att arbeta med ärendehantering i servicedesken och aktiviteter för förbättringar inom området. Hur stor del av arbetsuppgifterna som utgörs av samordningsuppgifter kommer variera utifrån behov.

Arbete med ärendehanteringen innebär att du ger kunder service i telefon, felsöker och avhjälper problem, till exempel mjuk/hårdvarufel och problem med verksamhetssystem. Du arbetar brett mot kommunens alla verksamheter och kunderna du möter är i huvudsak anställda medarbetare i Falu kommun men du kommer även ge service till externa samarbetspartners.

I den samordnande rollen kommer främst verka mot servicedesken men även mot kontorets andra enheter och funktioner. Du kommer till exempel ansvara för arbetet med ständiga förbättringar genom att kartlägga och sammanställa inkomna ärenden i syfte att utveckla supportflödet. Du följer upp incidenter som hanterats och i samarbete med kontorets andra enheter följer du upp rotorsaken till dessa.

Du kommer även arbeta med att utveckla självservicen genom att utifrån kundernas behov utveckla och ta fram nya guider och lathundar. Samordningsansvaret innebär även arbete med att koordinera teamets resurser genom till exempel schemaläggning och bemanningsfrågor.

Servicedesk ansvarar för att aktivt driva arbetet med självhjälp samt att identifiera problem där rotorsak behöver hittas för att minska antalet incidenter och i rollen som samordnande tekniker är det viktigt att du tar extra stort ansvar för dessa delar och har stort intresse för att arbeta med området. Till ditt stöd i detta har du förutom gruppen även enhetschef och övriga medarbetare på IT.

Kvalifikationer
För rollen krävs

• Eftergymnasial utbildning inom IT eller arbetslivserfarenhet som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren
• Tidigare erfarenhet av arbete i servicedesk/helpdesk
• Genom utbildning eller arbete förvärvade kunskaper om moderna Microsoftmiljöer, såsom Microsoft Windows 10, Microsoft 365 och Microsoft Active Directory 2012 eller senare
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid din personlighet då kundkontakten och bemötandet i det är det viktigaste. Vi söker dig som är serviceinriktad och som har lätt att kommunicera och förmedla teknisk kunskap på ett pedagogiskt sätt till kommunens medarbetare. Du behöver också kunna analysera och problemlösa på ett flexibelt sätt. Andra viktiga kompetenser är att du är noggrann och har god uthållighet i ditt arbete för att ge så bra service som möjligt till kunderna.

Förutom bra dialog och samarbete med kunderna så har du även lätt för att samarbeta med kollegor och skapa kontaktytor utanför din enhet. Vi ser att du är självgående i ditt arbete och bidrar till utvecklingen genom att ta egna initiativ och driva förbättringsarbete. Att du har ett positivt och lösningsfokuserat förhållningssätt och trivs med kundkontakt ser vi som en självklarhet.

Meriterande kvalifikationer

• Längre arbetslivserfarenhet av servicedeskarbete
• Erfarenhet av IT-support i kommun
• Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem
• Erfarenhet och/eller utbildning i ITIL speciellt för områdena Incident, Problem och Service request
• Erfarenhet av att arbeta med självhjälp i olika former så som guider och automatisering
• Erfarenhet av samordnande uppgifter i arbetslivet eller på fritiden

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Tillsvidareanställningen avser befattning IT-tekniker med tidsbegränsat tilläggsuppdrag som samordnare.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.

Kontaktuppgifter

Peter Eklund, IT-supportchef, tlf 023-825 87, mail: peter.eklund@falun.se
För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringscenter, mail: rekryteringscenter@falun.se

Fackliga företrädare

Vision, Christina Johansson, tlf 023-821 10
Saco, Ulrika Bergman, tlf 023-827 74

Övrigt

Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan komma att tillämpas.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Arbetsplats

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4683966876".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221), http://www.falun.se/

Jobbnummer
7940886

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: