IT-projektledare till huvudkontoret

Rättsmedicinalverket / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Rättsmedicinalverket i Stockholm, Solna, Huddinge, Uppsala, Norrköping eller i hela Sverige

Låter det spännande att vara en del av Sveriges enda expertmyndighet för rättspsykiatri, rättsmedicin, rättsgenetik och rättskemi?
Rättsmedicinalverket (RMV) är en viktig aktör i rättskedjan och bidrar till ett rättssäkert samhälle. Vi finns på flera platser i landet och har cirka 500 kunniga och engagerade medarbetare, vars opartiska bedömningar på vetenskaplig grund hjälper rättsväsendet med undersökningar och bedömningar.

Hos oss får du möjlighet att arbeta i en professionell miljö med hög kvalitet och möjligheter att utvecklas. Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Huvudkontoret består av ca 50 medarbetare som i huvudsak har placering i Stockholm. IT-enheten består av åtta medarbetare, vars medarbetare dels är placerade i Stockholm, dels i Linköping. Placering för denna anställning blir antingen i Stockholm eller Linköping, efter överenskommelse.

Ditt uppdrag
På RMV befinner vi oss i en spännande och dynamisk process där all IT varit outsourcad till en extern leverantör. Egen drift har etablerats och servicedesk samt andra tjänster har omfördelas till alternativa leverantörer. Som IT-projektledare kommer du att ur både verksamhets- och teknisk synvinkel konceptuellt utveckla, införa och optimera IT-system. Du kommer att i nära dialog med både verksamhet och kravanalytiker arbeta med prioriteringar, kravspecifikationer och systemanalys. I samråd med förvaltningsledare kommer du även driva arbetet med större förvaltningsåtgärder.

Ditt fokusområde kommer vara att arbeta med de tre enheterna vid avdelningen för rättsgenetik och rättskemi i Linköping. Vi har möjligheter till samarbete via Skype och liknande, men det är viktigt att inse att frekventa resor är nödvändiga.

Myndigheten genomgår en förändring där förvaltningsstyrning, processkartläggning och andra fundamentala grundbultar sätts för att etablera en professionell och långsiktig systemplattform och vi behöver dig till detta.

Fokus på tjänsten kommer inte vara rent projektledarskap utan mer teknisk projektledare och säkerställande av leverans inom IT med tekniskt kunnande.

Myndigheten är mycket aktiv inom digitalisering och inom de närmaste åren kommer hela systemfloran att ersättas med nya modernare standardsystem och skräddarsydda lösningar. Säkerhet är viktigt för myndigheten och du kommer stifta bekantskap med RIF, SGSI, SHS och andra samarbetsformer för kommunikation med framför allt andra myndigheter.

Publiceringsdatum
2018-09-19

Kvalifikationer
• 3 års erfarenhet som IT-projektledare inom systemutveckling
• 2 års erfarenhet av laboratoriesystem (LIMS)
• 2 års erfarenhet med arkitektfrågor inom systemutveckling i beslutsfattande ställning om arkitektur
• 4 års erfarenhet inom operativ IT, detta kan innebära som programmerare, drifttekniker, arkitekt, databasadministratör eller liknande operativ utförare av IT arbete

Meriter

• erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
• erfarenhet av ackrediteringsarbete (t.ex. med Swedac)
• erfarenhet som programmerare Java och/eller .Net
• erfarenhet av agil metodologi inom systemutveckling
• projektledarutbildning

Dina erfarenheter och egenskaper
Eftersom IT-sektorn är under ständig utveckling är det viktigt att dina kunskaper och arbetslivserfarenhet inom systemutveckling är färska. Då myndigheten befinner sig i en dynamisk fas där allas bidrag är essentiella för den nya systemplattformen tror vi inte att tjänsten är lämplig för dig som jobbat länge med ett visst standardsystem då vi behöver mer bredd än så.

Viktiga egenskaper är att du är handlingskraftig, vilket innebär att du verkställer planer med engagemang. Rollen ställer även krav på klar och effektiv kommunikation. Du tar initiativ, ansvar och samarbetar effektivt med andra på myndigheten. På IT-enheten delar vi med oss av kunskaper och erfarenheter, vilket vi förväntar oss av dig också. Slutligen arbetar du systematiskt och planerar i förväg samt gör tydliga prioriteringar i samråd med din chef.

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders inledande provanställning. RMV tillämpar individuell lönesättning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter
För mer information är du välkommen att kontakta Stefan Lundmark, tfn 010-483 49 64. Fackliga företrädare för Saco är Maritha Torkildsen Nilsson, tfn 010-483 41 27, för ST/OFR Seva Budak, tfn 010-483 41 27 och för Seko Christer Johansson, tfn 010-483 46 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan och CV senast den 10:e oktober. Intervjuer genomförs löpande. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Rättsmedicinalverket värnar om en rekrytering fri från diskriminering och strävar efter att ge lika möjligheter för alla.

Övrig information
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Rättsmedicinalverket

Adress
Rättsmedicinalverket
Klarabergsviadukten 90, hus D, plan 7
10124 Stockholm

Kontorsadress
Klarabergsviadukten 90, hus D, plan 7

Jobbnummer
4356130

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Rättsmedicinalverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Rättsmedicinalverket: