IT-generalist

Ludvika kommun / Supportteknikerjobb / Ludvika
2025-01-15


Visa alla supportteknikerjobb i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

IT-center är Ludvika kommun och Smedjebackens kommuns gemensamma IT-organisation och arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. IT-center arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunernas gemensamma IT-processer och arbetssätt.

Arbetsplatsen

Enheten Service & Support arbetar med service och support till våra slutanvändare i Ludvika och Smedjebackens kommuner, antingen via telefon, i våra kundmottagningar i respektive kommun eller ute i hos slutanvändaren. Enheten eftersträvar en så hög grad av standardiserade tjänster som möjligt, detta för att skapa den högsta ekonomiska nyttan i alla delar av tjänsten.

Arbetsuppgifter

I rollen som 1:a linjens supporttekniker kommer du att vara en viktig del i vårt team och arbeta med att ge teknisk support till slutanvändare. Du kommer att ansvara för att ta emot och hantera användarens ärenden via telefon, e-post och fjärrstyrning, och säkerställa att deras tekniska problem blir lösta på ett effektivt sätt. En stor del av arbetet innebär att du bemannar våra kundmottagningar i respektive kommun där du ger personlig support och hjälper till med tekniska frågor och problem.

Ditt ansvar sträcker sig även till att konfigurera, installera, underhålla och supportera enheter som datorer, mobila enheter, telefoner och mötesrumsutrustning. Du kommer att diagnostisera och lösa olika tekniska ärenden relaterade till slutanvändarnas mjukvara och operativsystem, samt installera datorer och annan hårdvara enligt standardarbetsplatskonfigurationer. Vidare kommer du att hantera beställningar av ny IT-utrustning och kommunikationslösningar, vilket innebär att du är en viktig länk mellan våra kunder och leverantörer.

I rollen ingår också att hantera incidenter och förfrågningar från slutanvändare och använda relaterade processer som Incident, Problem och Change för att säkerställa hög kvalitet och effektivitet i det dagliga arbetet. Du kommer aktivt att arbeta med vår kunskapsdatabas och dokumentation, samt bidra till att överföra och dela din tekniska kunskap med kollegor för att höja den samlade kompetensen inom teamet. Slutligen kommer du även att vara ansvarig för att avhjälpa tekniska fel både på klient- och serversidan, vilket gör att din tekniska bredd och problemlösningsförmåga kommer att vara avgörande för att säkerställa en hög servicenivå.

Dina ansvarsområden:

• 1:a linjens support gällande felsökning och felavhjälpning via telefon eller fjärrstyrning
• Bemanning av våra kundmottagningar i Ludvika och Smedjebacken
• Installation och leverans av datorer, mobiler och surfplattor
• Felavhjälpning av produkter (ej underliggande plattform)
• Utbyte och återtag av IT-utrustning
• Stöd i hela tjänsteleveransen gällande produkter till våra slutanvändare

Publiceringsdatum
2025-01-15

Kvalifikationer
Krav: Eftersom arbetet innebär mycket kontakt med kund via telefon och ärendesystem, krävs mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Krav: Körkort B

Vi ser gärna att du har erfarenhet från IT-branschen och gärna också breda generella IT-kunskaper med inriktning mot slutanvändarsupport, felavhjälpning, felsökning och installation samt kunskaper i reparation av datorer och mobiltelefoner.

Du bör ha goda kunskaper i Windows 10/11 och Microsoft Office produktsvit samt M365 på klienter.

Meriterande

• Kunskaper i Teams samt fjärrstyrningssystem.
• Kunskaper gällande WAN, LAN.
• Erfarenhet av att arbeta enligt ITIL-metoden
• Erfarenhet från arbete via telefon i kundtjänst/helpdesk där du behöver ha en vana från att arbeta i ärendehanteringssystem.
• Erfarenhet av att jobba som fälttekniker och/eller i en servicedesk eller motsvarande samt har erfarenhet från främst kommunal, men även regional eller statlig IT-verksamhet.

Personliga egenskaper

Du ska kunna hålla en mycket hög servicenivå gentemot kunder och kunna bemöta dessa på ett professionellt sätt.

Som person är du självgående, engagerad och tar ansvar för dina uppgifter samt prioriterar din tid utifrån kundens bästa.

Du samarbetar bra med andra människor och är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.



Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Heltid

Dagtid

Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas.

Antal platser: 1

Övrig information

I samband med anställning kommer en bakgrundskontroll att ske. Har du skyddad identitet ska du inte söka jobbet här på webben, kontakta oss istället.

Upplysningar

Chef: Magnus Danielsson, enhetschef, IT-center, Service och Support, 0240-866 48

Arbetstagarorganisation

Per Svensson, Sveriges Ingenjörer

Jenny Nodén, Vision

Carolus Magnus Gustavsson, Vision

Nås via kommunens växel, 0240-860 00



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 februari 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer kommer att bokas in under vecka 8.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ludvika kommun (org.nr 212000-2270), http://www.ludvika.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
9103699

Prenumerera på jobb från Ludvika kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ludvika kommun: