IT-Förvaltningsledare inom område Servicekontor till Gävle
Statens Servicecenter / Datajobb / Gävle
2021-06-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "IT-Förvaltningsledare inom område Servicekontor till Gävle" (publicerad 2021-06-28) ⬅️
Visa alla datajobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Tierp eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Du kommer att tillhöra IT förvaltningsenheten som består av cirka 15 medarbetare. Enheten IT-förvaltning ansvarar för att leda den IT-nära förvaltningen i enlighet med myndighetens förvaltningsmodell. Tillsammans med de andra förvaltningsledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd. Som förvaltningsledare ansvarar du för förvaltningsbudget och löpande uppföljnings- och prognosarbete. Du säkrar att IT-tjänsterna är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer. Du deltar kontinuerligt i enhetens fortsatta arbete med kontinuitetsplanering, utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer att vara den IT-nära förvaltningen av ett antal system och IT-tjänster över tid. Initialt kö- och statistiksystem för servicekontoren samt bokningssystemet för kundmöten. Dessutom kommer du att ansvara för samordning av IT-relaterade behov för området Servicekontor både internt och med samverkande myndigheter.
Du samverkar med våra leverantörer och våra egna IT-arkitekter för att säkerställa att myndigheten har en säkra, stabila och effektiva IT-lösningar.
Vi är en dynamisk verksamhet så arbetsuppgifter och ansvarsområden över tid, kan variera utifrån myndighetens behov. Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter. Du stöttas med kompetenta arbetskollegor och utbildningsmöjligheter för din fortsatta utveckling.
Publiceringsdatum2021-06-09Kvalifikationer Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen som bedöms som relevant för tjänsten
• Gedigen erfarenhet av att ha arbetat som tjänsteägare, förvaltningsledare, systemägare, systemansvarig eller motsvarande roll på utförar- eller beställarsidan, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av IT-tjänstestyrning eller förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Du trivs att arbeta i team, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Övrig information Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Gävle. Startdatum efter överenskommelse.
Resor i tjänsten kommer bli aktuellt, bl a till Östersundskontoret där stor del av IT-avdelningen finns.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 20 juni.
Intervjuer kommer preliminärt att hållas via Skype vecka 25 och fysiskt på Östersundskontoret vecka 26. Eventuellt säkerhetsprövningssamtal genomförs fysiskt på Östersundskontoret vecka 26.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-06-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Jobbnummer 5798547
Observera att sista ansökningsdag har passerat.