IT-Förvaltningsledare inom Nätverk till Östersund

Statens Servicecenter / Datajobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Du kommer att tillhöra IT förvaltningsenheten som består av cirka 15 medarbetare. Enheten IT-förvaltning ansvarar för att leda den IT-nära förvaltningen i enlighet med myndighetens förvaltningsmodell. Tillsammans med de andra förvaltningsledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd. Som förvaltningsledare ansvarar du för förvaltningsbudget och löpande uppföljnings- och prognosarbete. Du säkrar att IT-tjänsterna är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer. Du deltar kontinuerligt i enhetens fortsatta arbete med kontinuitetsplanering, utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer vara ansvar för IT-tjänsten Nätverk, men du kan även komma att ansvara för någon mindre IT-tjänst över tid som t ex NemoQ som är vårt köhanteringssystem. Genom dina goda kunskaper i infrastruktur och datakommunikation så känner du dig hemma bland begrepp som; virtuella miljöer, WAN, LAN, VLAN, WLAN, VPN, DNS, lastbalansering, brandväggar, proxy och IDS.

Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt då våra datakommunikationstjänster konsumeras av såväl interna användare, kundmyndigheter som medborgare. Du samverkar med våra leverantörer och våra egna IT-arkitekter för att säkerställa att myndigheten har en säker, stabil och effektiv infrastruktur och datakommunikation.

vi är en dynamisk verksamhet så arbetsuppgifter och ansvarsområden över tid, kan variera utifrån myndighetens behov. Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter. Du stöttas med kompetenta arbetskollegor och utbildningsmöjligheter för din fortsatta utveckling.

Publiceringsdatum
2021-01-12

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen som bedöms som relevant för tjänsten
• Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig eller motsvarande roll, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare
• Goda kunskaper inom infrastruktur och datakommunikation

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt
• Du trivs att arbeta i lag, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt och god förståelse för IT-teknisk säkerhet

Dessutom är det meriterande om du har:

• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Övrig information
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Startdatum efter överenskommelse.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 27 januari.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5519920

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: