IT-arkivarie

Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa / Administratörsjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa i Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Vi söker en IT-arkivarie till sektionen för Myndighetsutveckling med huvudsaklig inriktning att arbeta med både planering kring samt förvaltning- och utveckling av vårt system för bevarande.

Migrationsverket är i början av expansiv digitaliseringsresa där myndighetens informationshantering är i fokus. Det medför utveckling av både arbetssätt och tjänster inom Migrationsverkets informationshantering och informationsförvaltning.

Publiceringsdatum
2022-03-16

Dina arbetsuppgifter
It-arkivarien stödjer våra informationsägare med att säkerställa god digital informationsförvaltning. Då vi är i en uppstartsfas kommer arbetsuppgifterna att förändras och du får bidra med din kompetens i att bygga upp vår nya informationsförvaltning. Initialt ansvarar du för arbetet med införande av information och informationsmängder, samt leveranser till vårt e-arkiv.

Du arbetar nära roller inom vår IT förvaltningsorganisation, olika expertroller som jurister, informations- och lösningsarkitekter samt vår leverantör av system för bevarande. Du kommer att ingå i olika arbetsgrupper och vara placerad på en enhet tillsammans med Migrationsverkets verksarkivarier.

Exempel på arbetsuppgifter är:
• ta fram leveranshandledningar och granska leveransspecifikationer till vårt e-arkiv
• bidra med arkivariekompetens i utvecklingsinsatser, med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar
• delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering
• medverka i förvaltningen av myndighetens arkivredovisningssystem
• ge stöd och utbildning till Migrationsverkets medarbetare i informationsförvaltning
• utveckla metodstöd och bidra till standardiseringsarbetet inom området
• förvalta styrande dokument och vägledningar för området.

Personliga kompetenser
Vi söker dig som arbetar bra med andra människor, då du relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Det är också viktigt att du arbetar bra med komplexa frågor, att du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Vi söker dig som förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra och att du kontinuerligt underhåller din specialistkunskap, samt är en kunskapsresurs för andra. Du bör kunna förbli motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser och arbeta på tills projekt är avslutade eller resultat uppnådda.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer
• Akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
• Några års arbetslivserfarenhet inom motsvarande arbetsområde (i offentlig verksamhet)
• God kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Svenskt medborgarskap, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.

Meriter
• Utbildning med inriktning på elektroniska handlingar och e-förvaltning
• Kunskap om systemvetenskap/informatik
• Erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthantering, helst från den statliga sektorn, men det är även meriterande med erfarenhet från andra sektorer
• Erfarenhet från kravställning och implementation av komponenter för långtidsbevarande (e-arkiv) samt framtagning och granskning av specifikationer för leveranser till e-arkiv
• Kunskaper om metadatastandarder såsom Premis, METS eller liknande modeller.

Upplysning
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning.
Arbetstider: Kontorsarbetstid.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Norrköping
Tillträde för befattningen: snarast

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att
genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap.
Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

Vill du veta mer?
Vill du vet mer om enheten eller rollen finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ner i annonsen.

Så ansöker du
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 31 mars 2022. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.

Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2022-4977".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Kontakt
Seija Bäcklund
010-4856437

Jobbnummer
6439813

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa: