IT-arkitekt för införande och förvaltning av E-arkiv

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Datajobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6 700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Tjänsten är placerad inom kommunarkivet, en enhet inom administrativa avdelningen. Administrativa avdelningen är en av kommunledningskontorets sex avdelningar och förutom kommunarkivet finns inom avdelningen, kanslienheten, enheten för social hållbarhet och överförmyndarenheten.

Kommunstyrelsen är kommunens arkivmyndighet och kommunarkivet är dess verkställande enhet. Här arbetar en enhetschef tillsammans med sju medarbetare.

Kommunarkivet verkställer arkivmyndighetens tillsyn, utarbetar rekommendationer om hantering av arkiv och ger råd till kommunens förvaltningar och företag. Till kommunarkivet levereras eller avställs information från kommunens övriga förvaltningar och bolag. Pågående digitalisering av kommunala processer ställer nya krav på arkiveringen.


Publiceringsdatum
2018-05-16

Arbetsuppgifter
Under de senaste åren har det skett positiva förändringar i vår organisation och i vårt uppdrag som innebär möjligheter att utveckla kommunens elektroniska arkivhantering. Arkivmyndigheten har i år fått särskilda medel i syfte att upphandla, införa och senare förvalta ett kommungemensamt e-arkiv. Därför söker vi nu dig som kan realisera uppdraget.

Du kommer att ha funktionen som processledare vilket innebär kravställning, upphandling, införande och förvaltning av kommunens e-arkiv.

Du kommer att göra en systemöversikt, följa upp det allmänna utbudet av e-arkivlösningar och ta fram underlag för en upphandling samt att vidare införa e-arkivet i kommunkoncernen. Du kommer att vara kontaktperson med berörda förvaltningar, IT-avdelningen och leverantörer.

I arbetet med att förvalta e-arkivet ska du planera, strukturera och hantera elektroniska leveranser av arkiv från kommunens förvaltningar och bolag. Till din hjälp finns den kommunövergripande strategin för elektronisk arkivering som du bidragit till att ta fram och som bland annat innehåller råd och rutiner för våra informationssystems livscykler. Strategin är en del i de rekommendationer kring arkivhantering som arkivmyndigheten har fått i uppdrag att ta fram. Här kommer du att bidra och även informera och utbilda kommunens personal. Arbetet innebär även leveranskontroller.


Kvalifikationer
Du har en högskoleexamen med inriktning mot IT-arkitektur/systemvetenskap, eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Arkivvetenskap är meriterande.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska.

Några års erfarenhet av arbete med IT-arkitektur är ett krav. Kunskaper om och erfarenheter av arbete med standarder inom verksamhetsinformation och av arbete med informationskartläggning är meriterande.

Som person har du förmågan att engagera och motivera andra. Du är noggrann och ansvarsfull där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, både kort- och långsiktigt. Med hjälp av din sakkunskap och personlighet skapar du förtroendefulla samarbeten, såväl inom enheten som på olika nivåer inom kommunen. Med god kommunikationsförmåga diskuterar du frågeställningar med tekniska specialister och personer utan teknikkunskap. Du är lyhörd och mottaglig för att ta in ny kunskap där du ser omvärldsbevakning som en naturlig del i ditt arbete.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-03
Ange följande referens när du ansöker: KLK 29/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Lindelöw Sjöö eva.lindelow.sjoo@gavle.se 026-17 81 19

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
4146854

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: