IT inköpare till Pensionsmyndigheten IT

Pensionsmyndigheten / Datajobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten är en myndighet som ligger i framkant när det handlar om teknik och utveckling. IT-avdelningen består idag av ca 350 medarbetare och växer kraftigt för att möjliggöra genomförandet av pensionsgruppens överenskommelse om långsiktigt höjda och trygga pensioner. För oss inom IT innebär detta nyutveckling, under många år framöver, av ett flertal nya pensionsförmånssystem med den senaste tekniken och arbetssätt. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att verka i en miljö präglad av stort driv och hög ambitionsnivå samtidigt som vi värnar om en sund balans mellan arbete och privatliv. Vår vision är att leverera bäst IT för Sverige.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.

Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25,1 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vi på Pensionsmyndigheten hanterar åtta miljoner användare och värden upp till tio procent av Sveriges BNP. Det vi gör är viktigt på riktigt, vilket ställer höga krav på teknik, användbarhet, säkerhet och oss som jobbar här - inklusive våra arbetssätt.

Eftersom vi är övertygade om att vi möter dessa krav bäst om vi alla är motiverade och mår bra, så har vi valt att jobba agilt i linje med SAFe (Scaled Agile Framework) i vår verksamhetsnära IT-utveckling. Vi strävar hela tiden efter att hitta innovativa och kreativa lösningar både för våra kunder och som myndighet.

Publiceringsdatum
2023-07-06

Dina arbetsuppgifter
Vi letar nu efter en inköpare inriktad mot IT, som tillsammans med teamet kan bidra med kompetens och resurser där det bäst behövs. Vi är ett litet team, vi jobbar i nära samverkan med myndighetens strategiska inköpare och stöttar både IT och övriga myndigheten kring IT-relaterade inköp.

Vi söker dig som tycker om att arbeta självständigt men gärna är en del av ett bra lag, som gillar struktur, ordning och reda och att hjälpa kollegor att göra rätt. Du kommer att delta i hela processen från behovsanalys till avrop, delta i budgetarbete och samverka nära både kollegor inom IT såväl som övriga myndigheten.

Uppdraget omfattar att tillsammans med IT-inköpsteamet ansvara för myndighetens konsulthantering, verksamhetsanalyser och avrop. Såklart ingår också avtalsförvaltning, leverantörsstyrning och uppföljning. I din roll som IT-inköpare har du ett viktigt uppdrag att bland annat:

- samordna IT-avdelningens behov av nya produkter och programvaror
- hantera analyser, avrop, beställningar
- arbeta proaktivt och stötta övriga myndigheten vid inköp och avtalsförvaltning
- IT-inköpskoordinering
- omvärldsbevakning
- verka inom och sprida kunskap om LOU, regelverk och våra processer
- inköpskoordinering och administration

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning eller motsvarande dokumenterad erfarenhet inom upphandling/inköp
- erfarenhet av [MS1]arbete med självständigt genomförande av inköp/avrop
- generell och god kunskap om IT-verksamhet
- goda kunskaper om LOU
- erfarenhet inom ekonomisk uppföljning, budgetarbete och prognostisering
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska

Det är meriterande om du också har:

- erfarenhet av leverantörsstyrning och leverantörsstyrningsmodeller
- erfarenhet av området i en organisation som arbetar agilt
- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från offentlig sektor
- erfarenhet av att genomföra egna konsult- och/eller tjänsteupphandlingar enligt LOU, av olika omfattning och komplexitet

Egenskaper
För att trivas i rollen tror vi att du uppskattar att arbeta i team, men också att samverka brett med många kontaktytor inom och utanför det egna teamet. Du får en hög grad av frihet och vi förväntar oss att du tar ansvar, är nyfiken på nya lösningar och att du har en stark drivkraft att få saker gjorda och att ha ordning och reda runt omkring dig.

Du har en hög grad av servicekänsla och en god analytisk förmåga, vilket innebär att du snabbt kan skapa dig en överblick kring ditt arbete och göra relevanta prioriteringar.

Du besitter en mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga som gör att du har lätt för att förmedla ett budskap så att mottagaren förstår.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi förbehåller oss rätten att tillämpa provanställning om 6 månader vid behov. Tjänsten kan placeras i Stockholm eller Luleå som är IT-avdelningens kärnorter. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Vi sitter i ljusa och moderna lokaler. I Luleå sitter vi i helt nybyggda lokaler på Porsön vid Science Center i anslutning till universitetet. Vårt kontor i Stockholm är i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana. Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. IT-avdelningen driver sedan en tid tillbaka ett initiativ för att öka medvetandegrad och fokus på jämställdhet.

Arbetspsykologiska tester kommer att förekomma i urvalet.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Välkommen med din ansökan snarast dock senast den 20 augusti 2023.

Ansök här: https://pensionsmyndigheten.varbi.com/se/what:job/jobID:646003/



#VårtJobbBerörAlla

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-104".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Natasha Afsar-Nazari
+46104542466

Jobbnummer
7945155

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: