Internutredare, säkerhetsenheten

Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe / Säkerhetsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe i Sundbyberg, Solna eller i hela Sverige

Säkerhetsenheten söker nu en internutredare till Personalsäkerhetssektionen.

Du som tycker om att vara del av ett litet professionellt team samtidigt som du på ett mycket självständigt och ansvarsfullt sätt arbetar med utredningar ska söka dig till oss.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Som Internutredare ingår du i ett team av kompetenta specialister som arbetsleds av en sektionschef. Dina arbetsuppgifter som internutredare till säkerhetsenheten innebär att du självständigt bedriver internutredningar inom hela Skatteverkets verksamhetsområde. Du utreder, håller samtal samt tar fram beslutsunderlag till chefer och Skatteverkets personalansvarsnämnd (PAN). Du stödjer även verksamheten i olika frågeställningar på ett pedagogiskt och kommunikativt sätt.

I ditt arbete ingår även att bedriva ett förebyggande säkerhetsarbete i syfte att motverka interna oegentligheter. Arbetsuppgifterna kräver att du har hög integritet, en bred generell kompetens och ett professionellt samt konsultativt förhållningssätt. Du samverkar i ditt arbete kontinuerligt med personalavdelningen och chefer i verksamheten.

Du tillhör Personalsäkerhetssektionen på säkerhetsenheten som finns placerad i Sundbyberg. Enheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket. Säkerhetsenhetens ansvarsområde rymmer bl.a. informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsrådgivning, krisberedskap, säkerhetsskydd, incidenthantering, behörighetsstyrning, korthantering och medarbetarskydd samt internutredningar.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara analytisk och har förmåga att se till helheten och kan omsätta det enskilda till ett större sammanhang
- ha en god samarbetsförmåga då vi jobbar tätt i mindre specialistteam och dagligen samverkar med Skatteverkets verksamhet, projektledare och chefer
- ha en hög personlig integritet och vara ansvarstagande
- vara driven och kunna arbeta självständigt
- ha en god kommunikativ förmåga samt kan uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt, lyssna och skapa dialog
- ha en förmåga att agera stabilt och tryggt i din arbetsroll
- ha ett högt säkerhets- och sekretessmedvetande.
- vara förändringsbenägen och tycka om att vara med och utveckla verksamheten.

Du ska även ha:

- universitets/högskoleexamen om 180hp/120p eller annan motsvarande utbildning.
- flerårig relevant erfarenhet av arbete i en större offentlig organisation
- flerårig erfarenhet av brottsutredningar eller annan likvärdig erfarenhet.

Det är önskvärt att du har kännedom om Skatteverkets arbetsgivarpolitik, intresse av och förmåga avseende logghantering och logganalys samt har en vana av att utbilda eller hålla föredrag. Det är vidare önskvärt om du har erfarenhet som chef med personalansvar från Skatteverket samt erfarenhet av samtalsmetodik och-/eller svåra samtal samt att du har kunskap om Skatteverkets verksamhet och handläggning.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Tjänsten är placerad i Sundbyberg. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Från ditt cv ska det framgå datum, månad och år, för varje tjänst och utbildning. Det ska också framgå tydligt vad varje tjänst inneburit för arbetsuppgifter. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-02-11

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/994".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Arbetsplats
Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenheten

Jobbnummer
6337284

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe: