Internkonsult till familjehemsenheten

Helsingborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Helsingborg
2022-02-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Internkonsult till familjehemsenheten" (publicerad 2023-03-02) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs kommun i Helsingborg, Klippan eller i hela Sverige

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen

Familjehemsenheten tillhör verksamhetsområde Barn/Unga och Familj. Vårt uppdrag är att säkerställa att barn och unga som placeras utanför hemmet får sina behov tillgodosedda så att de kan växa och utvecklas.
På enheten arbetar ungefär 35 medarbetare uppdelade i två team som leds av varsin sektionschef. I enheten finns också två Skolfamteam.

Här finns utmaningar och möjligheter som kräver att vi ständigt utvecklar socialtjänstens arbete. Våra medarbetare och chefer har en stark drivkraft att hitta nya vägar och metoder i arbetet. I vårt pågående utvecklingsarbete är barnets rätt, det tredelade föräldraskapet och nätverksarbete viktiga begrepp.

Socialförvaltningen är inne i ett spännande skede där vi ska förflytta oss från socialtjänst till sociala tjänster. Du blir en självklar del i vårt utvecklingsarbete. Tillsammans skapar vi arbetssätt och metoder som ger värde för invånarna.

Tjänsten är nyinrättad. Syftet är att säkerställa att vi ger rätt stöd till barn, uppdragstagare och biologiska föräldrar även då ordinarie handläggare, av olika anledning, är frånvarande under en längre tid.

Vi söker dig som är duktig på att snabbt etablera goda relationer och är flexibel i ditt arbetssätt. Du tycker om att den ena dagen inte är den andra lik. Som internkonsult ska du kunna jobba i alla roller i vår enhet: barn- och familjehemshandläggare och jour- och rekryteringshandläggare. Är du en person med intresse och engagemang för familjehemsplacerade barn? Vill du ha ett viktigt jobb på en stimulerande och trivsam arbetsplats? Hos oss kommer du göra skillnad och ha roligt på jobbet.

Arbetsuppgifter

I rollen som internkonsult fungerar du som tillfällig handläggare i ärenden. Du har inga egna ärenden på din tjänst. I din funktion hanterar du arbetsuppgifter som barnhandläggare, familjehemshandläggare och jour- och rekryteringshandläggare utifrån var behovet finns. Uppdraget kan innebära både korta insatser i ärende och något längre kontakt, exempelvis vid längre frånvaro av ordinarie handläggare.

Barnhandläggarens primära arbetsuppgifter är att följa vården av det placerade barnet och att ha kontakt med viktiga personer runt barnet som det biologiska nätverket och andra professionella. Det sker i ett nära samarbete med familjehemshandläggaren. Familjehemshandläggarens uppgifter är att handleda och stödja familjehem i deras uppdrag för det placerade barnet. Familje- och barnhandläggare arbetar nära varandra för att kunna ge barnet de bästa förutsättningarna för en god utveckling.

Jour- och rekryteringshandläggaren är ansvarig för att rekrytera nya jour- och familjehem. Ansvara för våra remisser och ha jourverksamhet på dagtid. För att på bästa sätt tillgodose barnets behov så får våra jourhem regelbunden arbetsledning och handledning av handläggare från jour och rekrytering.



Publiceringsdatum
2022-02-07

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
* har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig
• har mycket god kunskap inom socialrätten
• har erfarenhet av myndighetsutövning och socialt förändringsarbete inom socialtjänst
* har förmåga att skapa delaktighet för barn och unga och familjer
* har lätt för att samarbeta prestigelöst med barnet som utgångspunkt
* har förmåga att vara tydlig och respektfull
* har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan arbeta självständigt med deadlines
• lockas av att arbeta analytiskt, reflekterande samt processinriktat
• är trygg i dig själv
* är öppen för flexibla arbetstider då det ibland krävs kvällsarbete
* har B-körkort och kör bil

Vi erbjuder dig:
* ett viktigt, roligt och utmanande arbete

• möjligheter att utvecklas och utveckla
* ett gott arbetsklimat och en arbetsgrupp med lång erfarenhet och hög kompetens i socialt arbete
* kompetensutveckling
* flexibel arbetstid
* friskvårdsbidrag och andra förmåner

Erfarenhet av familjehemsvård är meriterande.

Sista dag att ansöka är 220227

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: snarast

Antal tjänster: 1

Intervjuer kommer att hållas 220302 samt 220303

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Helsingborgs kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Helsingborgs kommun (org.nr 212000-1157), https://helsingborg.se

Arbetsplats
Helsingborgs stad

Kontakt
Sektionschef
Cathrin Andersson
cathrin.andersson@helsingborg.se
042-104735

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Helsingborgs kommun

Jobbnummer
6317497

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Helsingborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs kommun: