Interncontroller med inriktning att motverka oegentligheter

Göteborg, Stadsledningskontoret / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborg, Stadsledningskontoret i Göteborg

Stadsledningskontorets roll är att stödja kommunstyrelse samt förvaltnings- och bolagsledningar i arbetet med Göteborgs Stads uppdrag för ledning, styrning och utveckling av verksamheten. Utgångspunkten är de mål och inriktningar som fastställs av kommunfullmäktige i budget och verksamhetsplaner.

Vid Ledningsstaben bidrar vi till ledning, samordning och uppföljning av stadens verksamheter tillsammans med övriga delar av stadseldningskontoret. Vi arbetar med att säkra gemensamma processer och arbetssätt såväl inom Stadsledningskontoret som inom staden.

Vi söker nu en interncontroller med inriktning att motverka oegentligheter inom ramen för stadens arbete med att utveckla stadens interna kontroll och riskhantering.

Publiceringsdatum
2015-12-17

Arbetsuppgifter
Som medarbetare på Stadsledningskontoret erbjuds du ett arbete i en intressant och utvecklande miljö med många olika kompetenser. Du kommer att vara placerad direkt under direktören för ledningsstaben.

Som interncontroller med inriktning att motverka oegentligheter kommer du att ansvara för arbetet med stadens whistleblowerfunktion. Du kommer att genomföra utbildnings- och informationsinsatser om hur förtroendevalda, chefer och medarbetare kan hantera risker för oegentligheter.

Du kommer att arbeta med att initiera särskilda granskningar och utvärderingar ur ett oegentlighetsperspektiv. Du kommer ansvara för framtagandet och uppföljningen av de stadengemensamma riktlinjerna kopplat till ansvarsområdet. Rollen innebär att vara stadens specialist inom området oegentligheter, samt i denna roll samverka såväl inom staden som regionalt, nationell och gentemot forskning och akademin.

Som en del av Stadsledningskontorets uppsiktplikt kommer du även att vara med och utveckla den interna styrningen och kontrollen ur ett hela-staden perspektiv. Du kommer också att vara en del av stadens arbete med självdeklarationen, vilket innebär såväl utveckling, samordning samt genomförande av den.

Kvalifikationer
Du har akademisk examen, gärna med ekonomisk eller juridisk inriktning. Erfarenhet av att ha arbetat som revisor (intern eller extern) eller som "compliance officer" är önskvärt.

Vi kommer att värdesätta dokumenterat arbete inom kommunal- och förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretes. Kunskaper om intern styrning och kontroll enligt COSO-ramverket värdesätts också.

Du har gedigen erfarenhet av:
• organisationsövergripande arbete med intern styrning och kontroll
• att ha arbetat förebyggande mot oegentligheter
• att ha genomfört granskningar och utvärderingar dels ur ett oegentlighetsperspektiv men också ur ett generellt internkontrollperspektiv
• samordning av arbete i en komplex verksamhet
• arbete i en politiskt styrd organisation och beslutsfattande i en kommunal verksamhet

Som person är du:
• van att agera med hög integritet.
• analytisk och noggrann
• en god kommunikatör som kan lyssna såväl som att tydligt lägga fram budskap.
• samarbetsinriktad och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Vid Stadsledningskontoret arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag och cykelförmån.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

(#LI-post)

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-04-01 Snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-15
Ange följande referens när du ansöker: A525791
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jonas Kinnander, Direktör Ledningsstaben 031-368 05 45

Facklig kontakt
Lena Signal, Vision 031-368 04 16
Erik Lindskog, Saco 031-368 00 06

Företag
Göteborg, Stadsledningskontoret

Adress
Göteborg, Stadsledningskontoret
411 20 Göteborg
40482 GÖTEBORG

Kontorsadress
40482

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2582485

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborg, Stadsledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborg, Stadsledningskontoret: