Interimschef till Stöd- och administrationsavdelningen inom Göteborgs Stad
Studentconsulting Sweden AB (Publ) / Administratörsjobb / Göteborg
2025-11-26
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Studentconsulting Sweden AB (Publ) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Vill du leda en nybildad avdelning i en organisation i förändring? Har du erfarenhet av kommunal förvaltning samt digitalisering och utveckling av administrativa processer? Då kan detta vara rätt uppdrag för dig!
Om verksamheten
Miljöförvaltningen arbetar för en hållbar livsmiljö i Göteborg genom tillsyn, myndighetsutövning, miljöövervakning och strategiskt utvecklingsarbete. Förvaltningen befinner sig i en omfattande utvecklingsfas, där nya arbetssätt, strukturer och organisation formas.
För att leda en ny stöd- och administrationsavdelning söker vi nu en interimchef med erfarenhet av kommunal styrning, administration och digitalisering.
Om uppdraget
Som interimchef får du ansvar för att bygga upp och utveckla avdelningens verksamhet. Du leder flera olika funktioner som utgör förvaltningens nav för administrativ service, kommunikation och IT-stöd. Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och arbetar nära förvaltningsdirektören.
I rollen ingår bland annat att:
• Leda och utveckla den nya stöd- och administrationsavdelningen
• Säkerställa kvalitet, struktur och samordning i administrativa processer
• Implementera beslut och skapa tydliga arbetssätt under pågående omorganisation
• Driva digitalisering och modernisering av arbetssätt och tjänster
• Skapa engagemang, stabilitet och tydlig kommunikation
• Leda och samordna enheter och nyckelfunktioner i linje med förvaltningens mål
Om Stöd- och administrationsavdelningen
Den nya stöd- och administrationsavdelningen utgör förvaltningens centrala nav för intern service, informationshantering och kommunikation. Avdelningen ansvarar för ett brett spektrum av funktioner och yrkeskompetenser som stöttar hela förvaltningen.
Avdelningen omfattar följande enheter:
• Registratur
• Nämndadministration och informationshantering
• IT och kommunikation
Yrkesroller inom avdelningen:
Jurister, registratorer, nämndsekreterare, arkivarie, arkivassistent, handläggare, IT-strateger, IT-handläggare, GIS-handläggare, utvecklingsledare, kommunikationsstrateg och kommunikatörer.
Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du blir anställd av oss på StudentConsulting och jobbar som konsult hos Göteborgs Stad, Miljöförvaltning. Uppdraget omfattar 60-80% tjänstgöring, med möjlighet till högre omfattning vid behov och förväntas pågå 15 december 2025 - 15 april 2026. Det finns möjlighet till förlängning upp till totalt 24 månader.
DETTA SÖKER VI
Vi söker dig som:
• Har tidigare erfarenhet av en chefsroll inom kommunal eller regional verksamhet - exempelvis förvaltningschef eller avdelningschef
• Erfarenhet av att leda digitaliseringsarbete och modernisering av administrativa processer
• Mycket god kunskap om kommunal förvaltning, lagar, beslutsprocesser och politisk styrning
• Erfarenhet av att leda i förändring och skapa struktur i komplexa verksamheter
• Förmåga att snabbt sätta dig in i organisationen och driva utveckling framåt
Som person är du:
• Trygg, kommunikativ och tydlig
• Strategisk med god analytisk förmåga
• Handlingskraftig, lösningsfokuserad och utvecklingsorienterad
• Förtroendeskapande och bra på att samverka
• Strukturerad och målinriktad
Låter detta som rätt uppdrag för dig? Sök redan idag - urval och intervjuer sker löpande!
Vi ser fram emot att höra från dig!
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Studentconsulting Sweden AB (Publ) (org.nr 556674-7449),
https://www.studentconsulting.com Stora Badhusgatan 6 (
visa karta)
411 21 GÖTEBORG
Arbetsplats StudentConsulting
Kontakt Alexandra Kaleta
goteborg.professional@studentconsulting.com Jobbnummer 9615978