Interim Verksamhetsekonom i Göteborg
People of Interim & Finance Sweden AB / Controllerjobb / Göteborg
2025-12-15
Visa alla controllerjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos People of Interim & Finance Sweden AB i Göteborg,
Halmstad,
Jönköping,
Helsingborg,
Linköping eller i
hela Sverige Om organisationen
Företaget är ett kommunalt ägt bolag som ansvarar för avloppsrening för flera kommuner i Göteborgs-området. Verksamheten bedrivs vid Ryaverket där avloppsvatten och godkänt industrivatten renas. Genom processen bidrar företaget till minskad övergödning och till ett cirkulärt flöde där resurser återvinns i form av biogas och behandlat slam. Uppdraget tillsätts för att möta ett tillfälligt resursbehov i väntan på en permanent rekrytering.
Uppdragets inriktning
I denna roll fungerar du som ett kvalificerat stöd till verkställande direktör och ledning i frågor som rör styrning, planering och uppföljning. Arbetet kombinerar strategiskt perspektiv med nära samverkan med verksamheten och präglas av den särskilda kontext som råder i kommunalt ägda bolag, där politisk styrning och ägardirektiv är centrala. Du blir en del av staben - en gemensam stöd- och servicefunktion med cirka 17 specialister inom bland annat ekonomi, HR, inköp, kommunikation, registratur och styrelseadministration.
Ansvarsområden och huvudsakliga arbetsuppgifterDriva och samordna bolagets mål- och planeringsprocess tillsammans med VD och ledningsgrupp
Säkerställa att Göteborgs stads målstyrning integreras i bolagets egna styrmodell
Förbereda, strukturera och dokumentera ledningsgruppens arbete enligt årshjul
Kvalitetssäkra beslutsunderlag och informationsärenden till styrelsen samt vid behov ta fram egna ärenden
Följa och analysera beslut från kommunstyrelse och kommunfullmäktige som påverkar bolaget
Stödja VD i arbetet gentemot Teknisk Ekonomisk Delegation (TED), inklusive dagordning, protokoll och uppföljning av beslut
Vara bolagets kontaktperson gentemot Bolagsverket
Samverka nära med administrativ funktion inför styrelsemöten och andra forum för bolagsstyrning
Kvalifikationer - kravAkademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, offentlig förvaltning, samhällsvetenskap eller annan likvärdig utbildning
Flera års erfarenhet av controllerarbete inom offentlig sektor, gärna kommunal verksamhet. Alternativt erfarenhet som nämndssekreterare, nämndssamordnare eller förvaltningscontroller
God kunskap om kommunala beslutsprocesser och bolagsstyrning
Stark helhetssyn och god analytisk förmåga
Mycket god skriftlig förmåga samt vana att arbeta strukturerat
Noggrannhet och förmåga att hantera fasta tidsramar och deadlines
Erfarenhet av verksamhetsutveckling
Meriterande erfarenheterArbete nära eller i ledningsgrupp
Erfarenhet från kommunalt eller regionalt ägda bolag
Flexibilitet: Distansarbete upp till en dag per vecka efter överenskommelse
Vi svarar gärna på frågor
För frågor om tjänsten kontakta Erik Örvell på 072 155 59 50 eller
erik.orvell@peopleoffinance.se. Vi intervjuar löpande så varmt välkommen med din ansökan snarast. Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot ansökningar via mejl.
People of Finance & Interim är rekryterings- och konsultföretaget för marknadens mest eftertraktade kandidater och företag. Att söka denna möjlighet genom oss ger rätt person goda möjligheter till en spännande karriärutveckling - både nu och i framtiden. Vi sitter med fler spännande interimsuppdrag samt rekryteringar och genom att söka en roll genom oss kan också fler intressanta möjligheter dyka upp, utöver denna möjlighet. Glöm inte att följa vår LinkedIn för att ta del av spännande uppdrag och karriärmöjligheter - klicka här för att följa.
Vi ser fram emot din ansökan!
Ersättning Månadslön - Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare People of Interim & Finance Sweden AB (org.nr 559474-6249)
Jobbnummer 9643813