Interim enhetschef till Göteborgs stad
Adecco Sweden AB / Administratörsjobb / Göteborg
2025-11-14
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Adecco Sweden AB i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2025-11-14Om tjänstenVi söker en interim enhetschef till Stadsmiljöförvaltningen inom Göteborgs Stad. Uppdraget gäller ledningen av enheten upplåtelser och avtal, som ansvarar för upplåtelser av offentlig plats, myndighetsutövning, trafiksamordning vid evenemang samt avtalshantering och avtalsuppföljning. Som interim enhetschef kommer du att leda, planera och utveckla enhetens verksamhet med ansvar för personal, budget och arbetsmiljö.
I uppdraget ingår även att driva det pågående arbetsmiljöarbetet framåt, hantera konflikter i gruppen och säkerställa struktur, trygghet och kvalitet i det dagliga arbetet. Du blir dessutom en del av avdelningens ledningsgrupp och stödjer avdelningschefen i den övergripande styrningen av verksamheten.
Tjänsten omfattar följande arbetsuppgifter:
• Leda, planera och följa upp enhetens verksamhet, inklusive verksamhetsutveckling.
• Ansvara för personalledning, arbetsmiljöarbete och fortsatta åtgärder enligt handlingsplan.
• Aktivt hantera och stödja en grupp i fas 2 (konflikter, kränkningar m.m.) för att säkerställa en god arbetsmiljö.
• Driva verksamheten inom fastställda ekonomiska ramar och ansvara för budget och ekonomisk uppföljning.
• Säkerställa tydliga processer, systematik och struktur i verksamheten.
• Handleda och vägleda medarbetare genom närvarande och kommunikativt ledarskap.
• Vara förvaltningens representant i avdelningens ledningsgrupp (ALG) och bidra till avdelningens övergripande styrning.
• Säkerställa kvalitet i handläggning av upplåtelser av offentlig plats och yttranden enligt ordningslagen.
• Ansvara för frågor kopplade till nyttjanderättsavtal, arrenden och avtalsuppföljning.
• Samordna trafikfrågor vid stora evenemang för säkerhet och god framkomlighet.
• Hantera annekteringsärenden och tillsyn på stadens mark.
• Genomföra utredningar och utvecklingsuppdrag, exempelvis politiska uppdrag eller uppdrag från avdelningschef.
• Bidra till samverkan över organisatoriska gränser och utveckla arbetssätt för att stärka stadens samlade kompetens.
Uppdragsperiod och omfattning:
Tjänsten som Interim chef till Stadsmiljöförvaltningen är ett konsultuppdrag på heltid med start 2025-12-01 och beräknas pågå till och med 2026-05-31. Konsultuppdraget påbörjas så snart som möjligt efter avtalstecknande, dock senast 2026-01-12. Rollen kräver en hög närvaro på plats (minst 80 %) samt ett nära, tydligt och stödjande ledarskap.
Krav för tjänsten:
• Relevant högskole- eller universitetsexamen på minst kandidatnivå (inom offentlig förvaltning eller motsvarande)
• Minst 3 års sammantagen chefserfarenhet
• Genomfört minst 1 uppdrag under de senaste 2 åren där du haft personal-, arbetsmiljö- budget- och verksamhetsansvar
• Genomfört minst 1 chefsuppdrag där denne lett ett förändringsarbete som innefattat konflikthantering och förändringsarbete (innefattande kultur- och värdegrundsarbete) inom den grupp man leder.
• Genomfört minst 1 chefsuppdrag där dialog med externa intressenter och kunder varit en del av uppdraget
• Genomfört minst 1 chefsuppdrag i en politiskt styrd organisation
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM.
Meriterande för tjänsten:
• Genomgått ledarskapsutbildning (ex UL- Utvecklande ledarskap, UGLUtveckling av Grupp och Ledare el. liknande)
Om dig
Vi söker en person som är ansvarsfull och stabil, med en trygg närvaro som inger förtroende.Du kan sätta tydliga gränser och fatta snabba beslut, samtidigt som du kan motivera dina val på ett tydligt sätt. Du har ett gott bemötande och en kommunikativ förmåga som gör att du når rätt personer vid rätt tillfälle. Förändring ser du som en möjlighet, och du är både mål- och resultatorienterad i ditt arbete. Genom din energi och ditt engagemang bidrar du till att driva både processer och människor framåt.
För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Sista ansökningsdag är 2025-11-21, urval sker löpande.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Maja Nyström via Adecco 's växel 010 - 173 73 00 eller e-post:
maja.nystrom@adecco.seHar du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
info@adecco.seVälkommen med din ansökan!
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Adecco Sweden AB (org.nr 556447-2677),
https://www.adecco.com/sv-se Kontakt National Recruiter
Maja Nyström
Jobbnummer 9606016