interim ekonomichef Södertälje

Randstad AB / Ekonomichefsjobb / Södertälje
2025-10-01


Visa alla ekonomichefsjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Randstad AB i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-10-01

Dina arbetsuppgifter
Vi hjälper en kund i Södertälje att hitta en erfaren ekonomichef med fokus på projekt och operativt engagemang! Det här är ett interimsuppdrag tilltänkt att starta omgående och löper i 6 månader.

Bolaget är ett banbrytande, internationellt företag inom kemisk/farmaceutisk industri som är specialiserade på utveckling och produktion av aktiv farmaceutisk substans (API). Deras anläggning i Södertälje är ett expertcentrum med cirka 50 engagerade medarbetare och de är en del av en större global organisation med över 700 anställda i Europa och Nordamerika. De står inför en spännande expansionsfas och söker nu en ny ekonomichef som vill vara med på deras fortsatta tillväxtresa. Detta är en senior och operativ roll där du ansvarar för hela det finansiella flödet. Du kommer att trivas här om du uppskattar en självständig roll i ett mindre bolag men samtidigt vill ha det strategiska ansvaret som ingår i en ledningsgrupp.

Vi söker dig som är en proaktiv och praktiskt lagd ekonomichef med gedigen erfarenhet av ekonomistyrning inom en projektbaserad verksamhet. Rollen kombinerar strategiskt ekonomiskt ansvar med ett operativt, prestigelöst engagemang. Du rapporterar till den lokala VD:n samt till koncernens finansavdelning och säkerställer att lokala deadlines och globala rapporteringskrav uppfylls. Du kommer att arbeta nära VD:n och tre projektledare. Du får administrativt stöd av en deltidsanställd underkonsult (AP/AR/viss administration), men du är den seniora funktionen som driver analys och bokslut. Du kommer att behöva vara på plats i Södertälje 1-2 dagar i veckan under uppdragets gång. Vi erbjuder en överlappningsperiod med nuvarande ekonomichef fram till mitten av december för att säkerställa en smidig överlämning.

Ansvarsområden
Huvudsakliga ansvarsområden:
Projekt- och Intäktsredovisning: Ansvar för WIP-beräkningar (Work-in-Progress), intäktsredovisning, samt beräkning och analys av bruttomarginaler på både projekt- och portföljnivå.
Månads- och årsbokslut: Säkerställa korrekta och tidsenliga månads- och årsbokslut. Ansvarig för årsbokslutsprocesser, årsredovisningar och bolagsskattsdeklarationer (CIT).
Rapportering och Analys: Leda budgetering, prognosarbete och uppföljning av finansiella nyckeltal (t.ex. kassaflöde, kapacitetsutnyttjande). Utveckla och underhålla Excel-baserade modeller och dashboards för analys, inklusive uppföljning av over- och underspend.
Verksamhetsstöd: Ge operativt och strategiskt stöd till ledningsgruppen med beslutsunderlag och affärscase. Delta i den strategiska ledningsgruppen.
Löne- och Tidsrapportering: Stödja löneprocessen genom att granska tidrapporter och samverka med extern lönepartner. Säkerställa korrekt kostnadsfördelning i samarbete med projektledare.
Kvalitetssäkring: Fungera som första kontaktpunkt för revisorer, banker och övriga finansiella institutioner. Hantera transaktioner i valutorna USD, EUR och SEK.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
Relevant akademisk examen inom ekonomi/redovisning eller motsvarande dokumenterad arbetslivserfarenhet.
Dokumenterad erfarenhet som ekonomichef i ett mindre eller medelstort bolag (t.ex. upp till 100 anställda).
Gedigen erfarenhet av projektredovisning och WIP-rapportering. Du måste kunna se helheten, förstå hur bokningar påverkar balansräkningen och hur olika KPI:er hänger ihop.
Mycket goda kunskaper i Excel är ett krav, specifikt gällande Pivottabeller och V-lookup-funktioner för finansiell analys och rapportering.
Erfarenhet av system som Microsoft Dynamics Business Central är mycket meriterande
Flytande i engelska, både i tal och skrift (krävs i kontakten med den globala organisationen). Kunskaper i svenska är en fördel men inget krav.

Om företaget
Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ersättning
Hourly

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Randstad AB (org.nr 556242-1718)

Arbetsplats
Randstad

Jobbnummer
9535315

Prenumerera på jobb från Randstad AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Randstad AB: