Interim Business Controller till Boston Consulting Group

Bravura Sverige AB / Controllerjobb / Stockholm
2025-05-02


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bravura Sverige AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Är du en erfaren Business Controller som trivs i en snabbrörlig och analytisk roll? Nu söker Boston Consulting Group en interimskonsult till ett uppdrag med start i maj. Här får du möjlighet att arbeta i en internationell miljö där du bidrar med finansiellt beslutsstöd, lönsamhetsanalys och affärsnära controlling - tillsammans med ett engagerat team i hjärtat av Stockholm.

Publiceringsdatum
2025-05-02

Om tjänsten
Den här tjänsten är ett interims uppdrag från maj-september med möjlighet till förlängning. Omfattningen är 100 %.
Om företaget
The Boston Consulting Group (BCG) är ett globalt managementkonsultföretag och världens ledande rådgivare inom affärsstrategier. De samarbetar med kunder från privata, offentliga och icke-vinstdrivande sektorer i alla regioner för att identifiera deras mest värdefulla möjligheter, hjälpa dem hantera sina mest kritiska utmaningar samt utveckla företaget i stort. BCG grundades 1963 och är ett privatägt företag med mer än 30 000 anställda på 100 kontor i 50 länder. Integritet, respekt för individen, värdeskapande och inverkan på samhället är några av BCG:s kärnvärden.
Stockholmskontoret där denna tjänst är placerad utgör det nordiska huvudkontoret och är placerat i vackra och anrika lokaler centralt i Stockholm.

Dina arbetsuppgifter
Som Business Controller på BCG tillhör du företagets nordiska controllingavdelning och arbetar nära ditt team. Du har regelbunden kontakt med den nordiska partnergruppen samt andra viktiga intressenter och ett globalt nätverk inom BCG. Du ansvarar för att tillhandahålla korrekt data och analys som stödjer både kort- och långsiktiga affärsbeslut, samt hanterar prissättning och lönsamhet på kundnivå. Vidare arbetar du med kundavtal och fordringar (DSO), ger rådgivning kring försäljning och säkerställer att affärsavtal återspeglas korrekt i systemen. Du genomför kontinuerliga analyser av projektens lönsamhet och ansvarar för fakturering och betalningsuppföljning.
I rollen stödjer du och utbildar teamen inom BCG:s ekonomifunktioner, samarbetar med andra controllers och managers för att skapa rapporteringsplattformar, och säkerställer regelefterlevnad vid kontraktshantering. Du bidrar också till intäktsfördelning och säkerställer att intäkterna redovisas korrekt och i rätt tid. Vid behov samarbetar du med externa rådgivare och myndigheter samt bygger ett nätverk med andra BCG-kontor för att dela metoder och kunskap.

Dina arbetsuppgifter
• Hantera prissättning och lönsamhet på kundnivå. * Arbeta med kundavtal och fordringar (DSO) samt skapa och genomföra åtgärdsplaner. * Stödja och ge rådgivning till partnergruppen vid försäljning och kalkyler för pris och kostnad. * Säkerställa att affärsavtal korrekt återspeglas i systemen under projektets livscykel. * Genomföra kontinuerliga analyser av projektens lönsamhet. * Ansvara för att fakturering och betalningsuppföljning sker i tid, i samarbete med partner och DSO-analytiker. * Utbilda och stödja konsult- och ekonomiteam inom BCG:s ekonomifunktioner. * Säkerställa regelefterlevnad i kontraktshantering och bidra till intäktsfördelning och bokföring.

Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper

• Akademisk examen motsvarande minst kandidatnivå inom ekonomi, redovisning eller finansiell styrning * Minst 2-3 års erfarenhet från en roll som Business Controller- gärna från konsultbolag eller annan tjänstesektor * Utmärkta Excelkunskaper * Flytande engelska, i både tal och skrift * Goda kunskaper i SAP är starkt meritande * Bekväm med att hantera viktiga finansprocesser såsom WIP, AR, prognostisering och liknande
Du har stark analytisk förmåga och kan effektivt illustrera och presentera komplexa finansiella scenarier. Detta arbete ställer höga krav på att du själv driver ditt eget arbete framåt och det är därför viktigt att du är självgående och proaktiv. Du har också förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter med öga för detaljer och en strukturerad arbetsmetod. Du är van vid att hantera en hög arbetsbelastning och prioriterar effektivt. Vidare ser vi att du kan anpassa dig efter olika situationer samtidigt som du behåller integriteten i ditt arbete. I denna roll kommer du att ha kontakt med olika avdelningar och personer i organisationen, och därför är god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, avgörande för att lyckas.
Övrig information
Start: Omgående Plats: Centrala Stockholm Lön: Enligt överenskommelse
Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan.
Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta vår support genom att maila till info@bravura.se eller ringa till nummer 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval.
Välkommen med din ansökan!
#Specialist

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bravura Sverige AB (org.nr 556752-0803), https://www.bravura.se

Arbetsplats
Bravura

Kontakt
Julia Dahl
julia.dahl@bravura.se

Jobbnummer
9316695

Prenumerera på jobb från Bravura Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bravura Sverige AB: