Integrationssamordnare
Varbergs kommun, Socialförvaltningen / Personaltjänstemannajobb / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla personaltjänstemannajobb i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Socialförvaltningen i Varberg,
Mark eller i
hela Sverige Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt.
Vår verksamhetsidé är att vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Varbergs kommun har 61 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus.
Socialnämndens ansvarsområde omfattar stöd till äldre, personer med funktionsnedsättning, barn och deras familjer, personer med behov av försörjningsstöd och arbetsmarknadsinsatser, våldsutsatta, personer med beroendeproblematik samt integration av nyanlända medborgare.
Förvaltningen arbetar enligt en beställar-/utförarmodell vilket medför ansvar för processer som involverar både interna och externa utförare. Socialförvaltningen omsätter ca 1 300 mnkr och ca 50% av verksamheten är i nuläget konkurrensutsatt. All myndighetsutövning är samlad i en uppdragsavdelning, och egendriften är samlad i en utföraravdelning.
Publiceringsdatum2016-04-05ArbetsuppgifterVi söker dig som ska samordna integrationsarbetet och mottagandet av nyanlända medborgare. Tillsammans med kommunens integrationsstrateg och integrationssekreterare kommer du arbeta med att samordna och leda olika typer av insatser där kommunen samverkar med aktörer från civilsamhället, näringslivet och andra myndigheter för att skapa bra förutsättningar för integration för nyanlända medborgare. Du kommer att vägleda de nyanlända i etablerandet av kontakter med de aktörer i samhället som kan bidra till deras integration.
I uppdraget ingår att representera kommunen i kontakten ut till de olika myndigheterna på verksamhets- och individnivå. En viktig del i ditt arbete kommer vara att till såväl kommunmedborgare som samverkanspartners förmedla information om, och målsättningar med, kommunens mottagande och samlade integrationsarbete
KvalifikationerVi söker dig som har erfarenhet av arbete med integrationsfrågor, gärna på strategisk nivå och med kunskap kring myndigheters ansvar i integrationsfrågor.
Du ska ha en högskoleexamen som t.ex. beteendevetare, pedagog, socionom eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi ser det som viktigt att du har förståelse och verktyg för att hantera integrationsarbetet på individnivå och ur ett samhällsperspektiv. Du är van att arbeta självständigt och har förmåga att driva ditt arbete framåt i samverkan med andra aktörer. Du ska ha lätt för att skapa kontakter och vara utåtriktad. Intresse för andra kulturer är viktigt.
Mycket goda kunskaper i engelska är ett krav. Det är extra meriterande om du har kunskap i något av de språk som talas av de flyktingar som kommer.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-24
Ange följande referens när du ansöker: A559487
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHåkan Strömberg, Förvaltningschef 070-257 27 72
Facklig kontaktUlf Pellby, SSR 070-267 80 51
Vision exp 0340-887 75 -887 26
FöretagVarbergs kommun, Socialförvaltningen
AdressVarbergs kommun, Socialförvaltningen
Norrgatan 25
43280 Varberg
KontorsadressNorrgatan 25 43280 Varberg
Jobbnummer 2761972
Observera att sista ansökningsdag har passerat.