Integrationssamordnare

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
2021-08-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Integrationssamordnare" (publicerad 2022-12-23) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi erbjuder ett omväxlande arbete med stora möjligheter till utveckling och påverkan i en förvaltning med bred verksamhet inom både individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsinsatser samt viss vuxenutbildning.

Utvecklingsenheten arbetar tillsammans med HR-enhet och ekonomienhet under förvaltningschefen. Enhetens uppdrag är att genom stöd, initiativ och samordning ge förvaltningen och verksamheterna förutsättningar att klara sina uppdrag för kommunmedborgarna. Vi vill ha den bästa möjliga verksamheten för våra medborgare!

Vi ser fram emot din ansökan!


Publiceringsdatum
2021-08-27

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag innebär att genom samordning och utveckling främja och stärka kunskapsbaserat arbete för integration för att möjliggöra social hållbarhet. Mål för arbetet utgår från kommunens fleråriga strategiska färdplan samt Arbete och välfärdsförvaltningens mål och indikatorer. Genom kvalitativt integrationsarbete ska du bidra till att förvaltningen klarar sitt uppdrag och når resultat för de medborgare vi är till för.

Dina arbetsuppgifter består av att samordna förvaltningens arbete för integration och social hållbarhet. Du ansvarar för en helhetsbild av nuläge och av förutsättningar för integration. Du förmedlar denna kunskap till förvaltningen, följer upp statistik och tar fram rapporter. I arbetet ingår omvärldsbevakning och analys för att förutse behov och förändringar och för att kunna initiera insatser i dialog med politiker och chefer i förvaltningen. Du har en förmåga att driva utveckling på området inom vår förvaltningen och tillsammans med våra samverkansparter. Du identifierar samordningsvinster och arbetar för att effektivisera resurser. I arbetet ingår att ha kunskap om projektledning, att initiera projekt inom integration och att arbeta för att projekt integreras i ordinarie verksamhet. I din roll som integrationssamordnare samordnar du det politiskt ledda integrationsrådet och det interreligiösa rådet. På strategisk nivå samarbetar du med invandrarföreningar och idéburen sektor och verkar för medborgardialog. Du handlägger ärenden åt förvaltningen inom området och kan komma att vara kontaktperson för förvaltningen gentemot Länsstyrelsen, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och andra relevanta aktörer.

I din roll som strategisk integrationssamordnare har du en aktiv kommunikation med förvaltningens chefer, övriga samordnare och ledningsgruppen. Arbetet kräver självständigt arbete då du är ensam i din roll och uppgifterna utformas utifrån behov i omvärld och förvaltning.



Kvalifikationer
Du som söker har högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant inom exempelvis områdena offentlig förvaltning, sociologi, integration och mångfald eller som socionom. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av strategiskt arbete inom integration, social hållbarhet eller mångfaldsfrågor. Att du har dokumenterad erfarenhet av arbete som samordnare eller projektledare med eget ansvar är ett krav.

Du har förmågan att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt har förmågan att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du har förmågan att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt har förmågan att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen.

Som person har du förmågan att, både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut. Du har även en god initiativförmåga. Vidare har du har förmågan att tala tydligt samt utstrålar trovärdighet och självförtroende. Förmåga att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar är en förutsättning för arbetet.


ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tjänsten är ett vikariat med start snarast enligt överenskommelse fram till 2022-08-31.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2021-56".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, AOV Stab (HR, Ekonomi & Utveckling)

Jobbnummer
5925096

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: