Innehållsansvarig österåker.se

Österåkers Kommun / Marknadsföringsjobb / Österåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Österåker, Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Täby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Österåkers Kommun i Österåker, Täby, Stockholm, Nynäshamn eller i hela Sverige

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Kommunikationsavdelningen i Österåkers kommun ska skapa förutsättningar för att de som bor, verkar och vistas i kommunen ska vara välinformerade och delaktiga, stödja ledningens arbete med att nå kommunens vision och mål, samt bygga ett starkt varumärke. Avdelningen består av två enheter; kommunikation och servicecenter. På kommunikationsenheten arbetar sex kommunikatörer och en chef med övergripande intern och extern kommunikation, medierelationer och kriskommunikation, varumärke och profilering, samt stöd, råd och utbildning i kommunikation till kommunens verksamheter.

Ditt nya jobb

Skärgårdskommunen Österåker söker nu en engagerad och driven kommunikatör till kommunikationsenheten.

I din roll kommer du främst att vara innehållsansvarig för vår externa webbplats österåker.se med subsajter, samt tjänsten Hitta och jämför-service. Det innebär att du har huvudansvaret för utveckling av webbplatsens struktur och innehåll. Du kommer att leda arbetet med att ta fram en innehållsstrategi för webbplatsens målgrupper och sedan arbeta med att säkerställa att innehållet lever upp till uppsatta mål och leder till önskade effekter. En viktig arbetsuppgift är att kvalitetssäkra innehållet genom att tillse att det är aktuellt, relevant, håller rätt tonalitet och är tillgänglighetsanpassat. En annan att leda och delta i uppdrag för att utveckla struktur och innehåll, samt nya subsajter.

Du kommer också ingå i arbete med att uppdatera våra riktlinjer, manualer och checklistor för innehåll och tontalitet. Du ska också medverka i arbete att ta fram ett årshjul och en årlig plan för webbarbetet, där du ansvarar för de delar som rör kvalitetssäkring och utveckling av innehållet.

Du ingår i vårt webbteam, som består av ansvarig för digitala kanaler och innehållsansvarig för vårt intranät. Här sker ett nära och prestigelöst samarbete och en samordning av arbetet med våra webbplatser och stödet till vår webborganisation. Du är med och driver vår webborganisation med lokala webbredaktörer och bidrar till att skapa förutsättningar för dem att göra ett så gott arbete som möjligt genom att utbilda dem i skriva för webben, klarspråk och tillgänglighet; ge dem support och stöd i vardagen; samt medverka i arrangerande av nätverksträffar.

I din roll är du huvudredaktör för övergripande informationsytor, samt för ingångarna Omsorg och stöd, Kommun och politik, samt för kommunala verksamheter i egen regi. Du är också huvudredaktör för tjänsten Hitta och jämför service, redaktör för privata utförare inom vård och omsorg.

Rollen är ny till sin form, vilket innebär att det finns stora möjligheter att påverka utformningen av den.

I din tjänst ingår också att regelbundet göra redaktionella uppdrag i form av nyheter och reportage till våra gemensamma kommunikationskanaler i form av text, bild och film.

Det kan också bli aktuellt att leda och/eller delta i olika kommunikationsinsatser. Arbetet kan vara både strategiskt och operativt vilket innebär att du ska ha förmåga att kunna bedöma vilka insatser som är lämpligast, vid vilka tillfällen och i vilka kanaler, samt kunna genomföra dem själv eller med stöd av andra medarbetare och/eller extern leverantör.

Kommunikationsenheten är en mindre grupp där vi tar oss tid och hjälper varandra när det behövs. Det vill vi också att du ska göra. I allas ansvar ingår att hantera inkommande ärenden i vårt nya ärendehanteringssystem.

Publiceringsdatum
2023-02-03

Profil
Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Du har en bred och gedigen erfarenhet av att arbeta som kommunikatör, i offentlig sektor eller en större organisation. Du har god erfarenhet att ha arbetat som webbredaktör eller innehållsansvarig för en större webbplats.

Som person är du samhällsintresserad, allmänbildad och strukturerad med en god förmåga att både se delarna och helheten. Du har erfarenhet av både strategisk och operativ kommunikation och behärskar kommunikatörens verktygslåda från kommunikationsplanering till utförande och uppföljning.

Som person är du ansvarsfull och ödmjuk. Du är initiativrik och har förmåga att identifiera, analysera och prioritera framgångsfaktorer för ett effektivt kommunikationsarbete. Du kommer att ha kontakter både inom och utanför organisationen vilket ställer stora krav på samarbetsförmåga och skapande av goda relationer. Du är lyhörd och servicemedveten och ger ett gott bemötande samtidigt som du har en god gränssättningsförmåga. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

100 procent

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Tillträde
Snarast

Sista ansökningsdag

19 februari

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen "Ansök". Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Ersättning
Ersättning för kommunikatör i beredskap tillkommer.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Österåkers kommun (org.nr 212000-2890), http://www.osteraker.se

Kontakt
Helena Cronberg, Kommunikationschef
helena.cronberg@osteraker.se
08-540 810 83

Jobbnummer
7411797

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Österåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Österåkers Kommun: