Inköpskoordinator

Falu kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

Vi söker en engagerad och serviceinriktad inköpskoordinator till ekonomikontoret!

Vill du arbeta i en samordnande och stödjande roll kopplat till inköpsprocessen? Trivs du med omväxlande arbetsuppgifter och många kontaktytor? Har du ett ekonomiskt tänk och erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling? Då kan den här tjänsten vara perfekt för dig!

Ekonomikontoret tillhör kommunstyrelseförvaltningen och ansvarar för funktionsområdet ekonomi med drift, utveckling och stöd. Kontoret utgör stab till kommunledningen, tillhandahåller ekonomiadministrativt stöd till verksamheterna och levererar tjänster till förvaltningar och kommunala bolag. Vi leder och utvecklar kommunens ekonomistyrning där en viktig uppgift är att hålla samman kommunkoncernens planerings-, uppföljnings- och redovisningsprocesser. Vi har naturligt en central plats med många kontakter i vår organisation vilket skapar en dynamisk, utmanande men framför allt spännande arbetsvardag.

Vi kan erbjuda dig en arbetsplats med gott samarbetsklimat och flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, semesterväxling och möjlighet att arbeta hemifrån på del av din arbetstid!

Vill du vara en del av ett engagerat och kompetent team med ett starkt driv i frågor kring inköpsstyrning? Då är du varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2024-03-18

Dina arbetsuppgifter
Som inköpskoordinator har du en viktig roll i att självständigt vägleda kommunens medarbetare i frågor kring inköp och avtalsförvaltning. Tillsammans med inköpsstrateg och andra kollegor inom området stöttar och utbildar du förvaltningarna i att följa fastställda processer och rutiner enligt Lagen om offentlig upphandling (LoU). Detta är viktiga delar i kommunens arbete mot att nå ökad avtalstrohet, kostnadsbesparingar, en effektivare och mer kvalitetssäkrad inköpsprocess samt förbättrade möjligheter till uppföljning och analys.

I arbetet ingår bland annat att:

• Ge stöd och råd till kommunens medarbetare i inköpsfrågor
• Vägleda och kvalitetssäkra kommunens beställare
• Genomföra interna utbildningar och workshops
• Bidra till utveckling och effektivisering av arbetssätt och verktyg
• Löpande uppdatera intranätet med relevant information inom området
• Bidra till att avtalsdatabasen hålls uppdaterad
• Sammanställa och förse olika intressenter med rapporter och statistik
• Utveckla och administrera rapporter kopplat till inköp och spendanalys
• Hantera förfrågningar om utlämning av allmänna handlingar
• Delta i olika nätverk inom området

På vår arbetsplats är samarbete en förutsättning och vi arbetar kontinuerligt med utveckling vad gäller både arbetssätt och samarbetsvägar. Därför kan delar av arbetsuppgifterna komma att variera något över tid.

Kvalifikationer
För rollen krävs:

• Eftergymnasial utbildning med för tjänsten relevant inriktning eller annan utbildning i kombination med erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• God kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LoU)
• God och aktuell IT-vana (van användare av Officepaketet och digitala verktyg)
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs i en stödjande roll där du får dela med dig av dina kunskaper och vägleda andra i olika frågor. Vi ser att du är pedagogisk, kommunikativ och bekväm med att hålla i utbildningar och presentationer. Du är samarbetsvillig och förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt, är bra på att bygga relationer och få andras förtroende. Du kan arbeta självständigt, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och får saker att hända. Vi ser vidare att du präglas av ett ekonomiskt tänkande, är strukturerad och har god förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. För att trivas i rollen är det också viktigt att du motiveras av att arbeta i en organisation under utveckling.

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet av praktiskt arbete med Lagen om offentlig upphandling (LoU)
• Erfarenhet av arbete i kommunal eller annan offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att ha arbetat i en verksamhetsstödjande roll
• Erfarenhet av arbete med inköpsstyrning
• Erfarenhet av avtalsdatabasen E-avrop och/eller ekonomisystemet Raindance
• Erfarenhet av analysverktyget Microsoft Power BI

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

Kontaktuppgifter

Ussi Jonsson Kjellberg, budgetchef, tel. 023-829 72

Fackliga företrädare

Vision, Christina Johansson, tel. 023-821 10

Övrig information
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Även arbetsprov kan förekomma.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanbeder vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Ussi Jonsson Kjellberg, Budgetchef

Arbetsplats

Falun

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4783449285".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221), http://www.falun.se/

Kontakt
Budgetchef
Ussi Jonsson Kjellberg

Jobbnummer
8548607

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: