Inköpscontroller till Solna stad

Solna kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2023-05-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Inköpscontroller till Solna stad" (publicerad 2023-09-15) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Om Upphandlings- och inköpsenheten
Inköps- och Upphandlingsenheten är en del av stadsledningsförvaltningen och ingår i avdelningen Ekonomi och verksamhetsstyrning.

På avdelningen finns ett fyrtiotal medarbetare och på Inköps- och upphandlingsenheten arbetar nio personer.

Som inköpscontroller är du en del av inköps- och upphandlingsenheten på Stadsledningsförvaltningen och rapporterar till inköps- och upphandlingschefen. Enheten tillhör avdelningen för ekonomi- och verksamhetsstyrning som har huvudansvaret för styrning och uppföljning av stadens ekonomi och verksamhet samt för finans, koncern- och bolagsfrågor, redovisning, IT samt lön.

Inköp sker i alla stadens verksamheter och inköps- och upphandlingsenheten har en styrande och stödjande roll i stadens inköpsarbete. Vi följer löpande upp stadens inköpsmönster för att identifiera nya utvecklingsområden.

Vad innebär arbetet?
I rollen som inköpscontroller kommer du att tillsammans med den andra inköpscontroller på enheten ansvara för e-handeln i staden. Du kommer arbeta nära stadens verksamheter och kommer även bidra till en bättre avtalsuppföljning.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a att:

-
- Självständigt driva e-handelsplattformen framåt och ansluta såväl varor som tjänster.
- Ansvara leverantörskontakter samt samarbete med enhetens avtalscontroller.
- Identifiera och genomföra utbildningsinsatser inom andra delar av verksamheten
- Du kommer i din roll också att göra mindre upphandlingar, avrop, direktupphandlingar och följa upp ingångna avtal.
- I arbetet ingår även att hålla dig uppdaterad i lagstiftning och praxis inom avtals- och upphandlingsområdet. Vidare kommer du att ha ett nära samarbete med stadens olika verksamheter.

Publiceringsdatum
2023-05-29

Kvalifikationer
- Vi vill att du har examen från relevant utbildning inom inköp och/eller upphandling, exempelvis från universitet/högskola eller YH/KY-utbildning.
- Du har tidigare erfarenhet av arbete med liknande uppgifter inom en kommun.
- Du har tidigare arbetat med leverantörsanslutningar i e-handelslösningar.
- Arbetet kräver att du har god dator- och systemvana samt mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
- Du ska ha kunskaper i LOU, men framförallt ser vi att du har ett stort intresse för upphandling, avtalsuppföljning och administration
- Vidare ser vi att du har erfarenhet och kunskap om upphandlingssystemet TendSign och tillhörande avtalsmodul.
- Det är meriterande om du har erfarenhet av hela inköpsprocessen, från behov till betalning.

För att lyckas i arbetet behöver du vara en energisk person med god analytisk förmåga och ha ett strukturerat arbetssätt. Arbetet förutsätter också att du har god ekonomisk analytisk förmåga. Du behöver även ha hög servicekänsla, mycket god samarbetsförmåga samt en god förmåga att bygga och underhålla relationer och nätverk. Du kommunicerar tydligt och med lätthet både muntligen och skriftligen.

Inköps- och upphandlingsenheten är inne i ett spännande utvecklingsskede och du kommer att ha en mycket viktig roll i att forma utvecklingen.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Sista ansökningsdag och frågor

Tjänsten är ett vikariat på heltid till och med oktober 2024. Sista ansökningsdagen är den 11/6-2023. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till inköps-och upphandlngschef Linnéa Brinkälv på linnea.brinkalv@solna.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/216".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen, Inköps- och upphandlingsenheten

Kontakt
Linnéa Brinkälv
08-7461547

Jobbnummer
7828874

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: