Inköpsanalytiker till Inköpsenheten, Stockholm

Polismyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Till vår inköpsenhet söker vi nu en inköpsanalytiker som har förmågan att analysera, sammanställa och presentera statistik över genomförda inköp på ett enkelt och verksamhetsrelevant sätt ur ett helhetsperspektiv. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av e-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är ca 9 miljarder kronor. Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Som en del av detta arbete, och i samverkan med myndighetens övriga verksamheter, pågår successivt ett införande av kategoristyrning som metod för inköpsarbetet. Vi är drygt 100 medarbetare med en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping eller Umeå.
Inköpsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.

Publiceringsdatum
2024-04-02

Dina arbetsuppgifter
I den nya rollen som inköpsanalytiker hos oss får du stora möjligheter att påverka utformandet av tjänsten. Som inköpsanalytiker kommer du bland annat att arbeta med att:
Stötta inköpschefen och övriga medarbetare på inköpsenheten med löpande resultatrapportering och sammanställning av rapporter, t.ex. löpande uppdatering av mål, nyckeltal och måluppfyllnad
Sammanställa och analysera data och medverka till relevanta, faktabaserade beslutsunderlag, t.ex. spendanalys, marknadsanalys, omvärldsanalys, totalkostnadsanalys
Delta i behovsplanering genom att sammanställa data över intern efterlevnad av t.ex. nyttjande av tecknade avtal och beslutade sortiment (avtalstäckning och avtalstrohet)
Stötta leverantörsutvecklingsprocessen genom uppföljning och utvärdering av leveransdata (t.ex. pris- och mängdavvikelser)
Förvalta system för uppföljning och kontroll av inköpsvolymer och vara organisationens "go-to-person" gällande system och användande
Medverka i verksamhetsutveckling kring nyckeltal och uppföljning samt skapa rutiner och dokumentation kring relevanta områden
Kontinuerligt utveckla kvalitet i underliggande dataunderlag och källor

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Minst tvåårig högskoleutbildning eller motsvarande, alternativt 2 års yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning
Flera års erfarenhet av affärsinriktat arbete, med fördel i en säljorganisation, inom inköp eller motsvarande
Erfarenhet av inköpsanalytiskt arbete och vana att bearbeta stora mängder data
Erfarenhet av att identifiera förbättringar och driva verksamhetsutvecklingsprojekt
God vana av arbete med Powerpoint avancerad användare av Excel
Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och engelska
Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
Praktisk erfarenhet av analytiskt arbete från en organisation som bedriver kategoristyrt och strategiskt inköp
Erfarenhet av arbete i BI-system eller andra programvaror för visualisering, tex QlikSense

Personliga egenskaper
Du är affärsintresserad och har erfarenhet av att jobba i en organisation som har verksamhet och affären i centrum. Du är utvecklingsorienterad och har en god förmåga att tänka konceptuellt och omsätta idéer till handling. Du är analytisk och gillar att arbeta med siffror och komma till slutsatser och insikter. Du tycker om att förmedla budskap och resultat av ditt arbete på ett pedagogiskt och inspirerande sätt. I rollen har du många kontakter med kollegor i myndigheten, vilket ställer krav på kommunikativ förmåga och att både kunna lyssna in och föra ut ett budskap, så många kontaktytor ger dig energi.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
SACO, nås via Polisens växel 114 14 samt ST, nås via Polisens växel 114 14.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Analytiker
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev, i doc/docx- eller pdf format, via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 26/4 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A190.392/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-26
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A190.392/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen
Ylva Gamrell, HR-konsult
ylva.gamrell@polisen.se

Jobbnummer
8579805

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: