Inköpsanalytiker som vill göra skillnad på riktigt

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-05-02


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp Inköp och avtal söker vi nu en inköpsanalytiker som är engagerad, prestigelös och serviceminded. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
IT-inköp ansvarar för Polismyndighetens inköpsverksamhet inom IT-området samt juridisk expertkompetens inom relevanta rättsområden. IT-inköp har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med IT-lösningar.
I dagsläget består IT-avdelningen av drygt 1 300 medarbetare som tillsammans sköter drift, säkerhet, utveckling, underhåll och inköp av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom IT-området för mer än 3 miljarder kronor vilket uppgår till närmare 35% av myndighetens totala inköpsvolym.
Sektionen IT-inköp består av ca 25 personer fördelade på tre grupper med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom IT-området och för att vidare utveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp.
Information om våra förmåner finner du här https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/

Publiceringsdatum
2025-05-02

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpsanalytiker i en spännande och strategisk roll. I arbetet kommer du att arbeta tvärfunktionellt i nära samarbete med både medarbetare inom den egna sektionen men även med ledning, specialister och produktägare inom IT-verksamheten. I rollen kommer du både arbeta individuellt under eget ansvar och arbeta i grupp. Rollen kräver att du drivs av och är duktig på att bearbeta siffror och stora datamängder och vill vara med och utveckla funktionen vidare. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån såväl
begränsad som komplex information. Du har en fallenhet för att presentera information så väl muntligt som skriftligt och god förmåga att förklara det du vill för olika målgrupper och ur olika perspektiv.
Som inköpsanalytiker hos oss innebär det bland annat att du:
upprättar och bistår ledning, kategoriteam och övriga intressenter med strategiska analyser av såväl inköpsvolymer, inköpsmönster, ekonomisk analys av leverantör samt annan analys
utvecklar metoder, processer och verktyg för analyser för uppföljning av upphandlings- och inköpsarbete
stöttar kategoriteam i specifik inköpsanalys inom etablerade och planerade kategorier
stöttar och utbildar i metod för inköpsanalys
aktivt arbetar med avtalsuppföljning och leverantörsutveckling
kategoriserar genomförda inköp samt ansvarar för de verktyg du har till din hjälp för att visualisera genomförd kategorisering
bistår i uppföljning av effekterna av kategoriernas strategier
vägleder och ger service i frågor om inköp till produktägare och andra intressenter
identifierar och driver förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
utbildning inom ekonomi, logistik, inköp eller annan motsvarande utbildning/erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant för arbetsuppgifterna
flerårig erfarenhet från att ha arbetat som inköpsanalytiker, inköpsansvarig, upphandlare, avtals- eller inköpscontroller alternativt annan roll som Polismyndigheten bedömer likvärdig
mångårig erfarenhet av att bearbeta och analysera stora datamängder i Excel, Access, Power BI eller motsvarande system med förståelse för hur olika affärs-och analyssystem samverkar
erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal avslutas
god förmåga att omsätta komplexa numeriska analyser till lättförståeliga presentationer
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
erfarenhet av offentlig sektor, LOU och LUFS
kunskap om - samt erfarenhet av avtalsuppföljning och leverantörsutveckling
erfarenhet av MS Dynamics ekonomi och/eller inköpsmodul
vana att driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden. Vi tror vidare att du har sinne för ordning och reda samt förmåga att prioritera då arbetsbelastning och tempo stundvis är högt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information
För fullständig information och hur du ansöker se https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/april/inkopsanalytiker-som-vill-gora-skillnad-pa-riktigt/

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
HR-konsult
Kimberly Uvelid
kimberly.uvelid@polisen.se

Jobbnummer
9316091

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: