Inköpare till Polismyndigheten, placering Göteborg, Stockholm eller Umeå

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en inköpare som vill vara i händelsernas centrum och har en stor drivkraft. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet baserat på ett kategoristyrt arbetssätt samt även den centrala lagerhanteringen. Polisen anskaffar årligen varor, tjänster och entreprenader för drygt 5 miljarder kronor.
Polisens inköpsverksamhet är under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen. Vi söker nu tre inköpare till Inköpsenheten i grupperna Fordon och fartyg, Polisspecifika varor samt i Polisspecifika tjänster. I gruppen Polisspecifika varor ingår bland annat köp inom kategorierna vapen, skyddsutrustning och beklädnad. I gruppen Polisspecifika tjänster ingår kategorierna transporter, tolk- och översättningstjänster, bevakning, köp av varor och tjänster kopplat hund och rytteriverksamheterna. Inom gruppen Fordon och fartyg ingår kategorier som omfattar köp av alla fordonsslag på land, vatten och i luften samt tillhörande tjänster.

Publiceringsdatum
2023-05-11

Dina arbetsuppgifter
Vill du vara med på en spännande resa mot att implementera strategiskt inköpsarbete och kategoristyrnings som utvecklingsmodell inom Polismyndigheten, är detta rätt tjänst för dig.
Som Inköpare ska man kunna ta ansvar för genomförandet av en hel- eller delar av avrops- eller inköpsprocess som styr mot gällande strategier, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Uppdragen är både korta och långa och sker i nära samarbete med verksamheten. Du deltar också i det strategiska inköpet genom att själv aktivt arbeta med spend- och avtalsanalys, avtalsförvaltning tillsammans med övriga inköpare och strategiska inköpare i gruppen dess olika kategoriområden.
Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Arbetet bedrivs med flera uppdrag parallellt.
Arbetsuppgifter är i huvudsak ovan, men andra uppgifter kan också förekomma.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har avslutat:
minst 2 års högskoleutbildning alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning

Du ska ha:
erfarenhet av inköpsarbete inom privat eller offentlig sektor
god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Marknads-och verksamhetskännedom inom någon/några av kategorierna som nämns i arbetsplatsbeskrivningen ovan.
Grundläggande kunskaper om affärsprocesser - krav, leverans, reklamation, sanktioner, kostnad, e-handel/beställningsprocesser
Grundläggande kunskaper om strategiskt inköp/kategoristyrt inköp
Grundläggande kunskaper om LOU och kunskap inom affärsjuridik
Erfarenhet från praktiskt deltagande i upphandlingsarbete
Erfarenhet av spendanalys och avtalsuppföljning
God förmåga att uttrycka dig på engelska, såväl i tal som i skrift

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att driva dina arbetsuppgifter framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Vi söker dig som är driven, serviceinriktad och initiativrik samt har en god kommunikativ förmåga. Rollen som inköpare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga.
Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Rollen kräver svenskt medborgarskap på grund av placering i säkerhetsklass.
Övrig information
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Amanda Nilsson, amanda-s.nilsson@polisen.se, 073-065 64 86
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten kan använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kan därför behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt. Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 29 maj 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A263.951/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-29
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A263.951/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Polhemsgatan 30 (visa karta)
102 26  STOCKHOLM

Kontakt
Rekryterande chef
Sara Björklund
sara.bjorklund@polisen.se

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Polismyndigheten

Jobbnummer
7766753

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: