Inköpare till inköps- och upphandlingsenheten

Kustbevakningen / Inköpar- och marknadsjobb / Karlskrona
2023-08-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Inköpare till inköps- och upphandlingsenheten" (publicerad 2023-11-20) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kustbevakningen i Karlskrona, Oskarshamn, Malmö, Västervik, Falkenberg eller i hela Sverige

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.

Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens - helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.

Publiceringsdatum
2023-08-30

Beskrivning
Inköps- och upphandlingsenheten är en delvis nyinrättad och förstärkt enhet inom Kustbevakningen och tillhör personal- och ekonomiavdelningen, som har det övergripande ansvaret inom myndigheten gällande frågor inom personal, lön, ekonomi, upphandling samt grund- och vidareutbildning.

Inköps- och upphandlingsenheten har i sin tur uppdraget att genomföra upphandlingar samt ge stöd och rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor kopplat till upphandlingar. I vårt uppdrag ingår också att följa upp avtal och utveckla myndighetens e-handel.

Enheten består idag av sex medarbetare i rollerna upphandlare, avtalscontroller och e-handelssamordnare, men enheten är i ett expansivt skede och ska slutligen bestå av tio medarbetare med placering i Karlskrona. Enheten ska därför förstärkas med tre inköpare som blir en ny funktion inom både enheten och myndigheten och du kommer därför att, tillsammans med dina kollegor, vara med och forma och implementera rollen.

Dina arbetsuppgifter
Som inköpare på Kustbevakningen kommer du arbeta med inköp, uppföljning och kundkontakter. I tjänsten ingår att planera, leda och genomföra direktupphandlingar, förnyade konkurrensutsättningar och avrop i nära samarbete med samtliga verksamheter. Arbetet baseras på att upphandlingarna/avropen genomförs enligt gällande lagstiftning, på ett affärsmässigt och effektivt sätt med fokus på det som skapar mervärde för Kustbevakningens kärnverksamhet.

Du arbetar även med förberedelser inför inköp som att genomföra förstudier och ta fram behovs- och marknadsanalyser. I detta ingår att arbeta aktivt med leverantörskontakter samt att genomföra dialogmöten. Du arbetar med uppföljning av våra avtal för att säkerställa att vi får avtalad kvalitet till avtalat pris. I rollen ingår även administrativt arbete som t.ex. diarieföring av genomförda direktupphandlingar, avtalsförlängningar, avtalstillägg etc.

Arbetet är stimulerande och omväxlande med många kontakter inom såväl offentlig som privat sektor. Arbetet bedrivs både självständigt och i nära samarbete med kollegor på enheten och övriga verksamheter i myndigheten. Tjänsten omfattar även genomförande av interna utbildningar om myndighetens upphandlings- och inköpsrutiner.

Kvalifikationer
Som sökande har du en eftergymnasial utbildning med en för anställningen relevant inriktning eller motsvarande kunskap och kompetens som kan bedömas likvärdiga av arbetsgivaren. Detta i kombination med aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom inköp samt kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU). Du behärskar MS Office, särskilt Word och Excel. Det är meriterande om du har deltagit i ett utvecklings/införandeprojekt för ett affärssystem.

Då arbetet är serviceinriktat ser vi att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga och vill leverera lösningar som leder till resultat. Du är trygg i din yrkesutövning, kan ta självständiga beslut och trivs i en konsultativ roll. Det är av stor vikt att kunna analysera, planera och strukturera arbetet samt att klara av att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress. Vi söker dig som är pedagogisk och har lätt för att kommunicera i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska med både interna och externa samarbetspartners. För att lyckas i rollen som inköpare på inköps- och upphandlingsenheten är du utvecklingsinriktad inom ditt område med förmåga att delta i förändringsarbete.

Vidare uppskattar du täta kontakter och ett gott samarbete med dina kollegor. Rollen som inköpare innebär många kontakter, vilket gör att vi i rekryteringsprocessen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du kompletterar de andra i gruppen.

Anställningsvillkor
Tjänsterna är tre stycken tillsvidareanställningar med respektive inledande sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Karlskrona.

Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikes.

För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.

Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras.

Övrig information
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/179".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kustbevakningen (org.nr 202100-3997)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Maria Malmberg, t.f. enhetschef
0734-356557

Jobbnummer
8072570

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kustbevakningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kustbevakningen: