Inköpare

Quest Consulting Sverige AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-12-11


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Quest Consulting Sverige AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Danderyd, Huddinge eller i hela Sverige

Bakgrund och Uppdragsbeskrivning
Vi söker en inköpare för ett uppdrag som inköpare. Du ansvarar för hela inköpsprocessen från framtagning av förfrågningsunderlag till avtal, inkl utvärdering av anbud. Du har dialog både med interna beställare och externa leverantörer samt jobbar även med kontraktsförvaltning och i viss mån uppföljning av inköpsordrar kopplat till konsultinköp.
Din roll kommer vara att stödja projektverksamheten med deras behov av konsulttjänster. Ditt ansvar är att guida beställarna i kundens process samt säkerställa att avrop sker på ett korrekt sätt utifrån LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna, kundens styrande dokument samt ramavtal.
Arbetet utförs i nära samarbete med övriga medarbetare på inköpsenheten GIK - Inköp Konsulter, med andra inköpskollegor på avdelningen samt många delar av övriga verksamhetetn samt leverantörer.
Uppdraget kräver god kompetens och förståelse för kommunikation och relationsbyggande då inköpsrollen innebär kontaktytor inom hela verksamheten och med leverantörer. Vi lägger stor vikt i att du har ordning och reda och arbetar strukturerat. Vi förväntar oss också att du tar ett drivande ansvar för hela avropsprocessen stöttar och driver på avropsprocessen om verksamheten behöver det. Allt för ett så effektivt arbetsflöde som möjligt.
Inom detta arbetsområde arbetar vi i många olika system och det är därför av stor vikt att du är lättlärd inom system. Har lätt för att ta till dig instruktioner och förstår detaljernas vikt i det stora hela.

Publiceringsdatum
2025-12-11

Dina arbetsuppgifter
Detta uppdrag innebär främst att avropa konsulter från våra ramavtal. Du är länken mellan beställarens behov och leverantörernas kompetens. Utifrån beställarnas behov administrerar du de avrop som initierats för att säkerställa en snabb och kvalitativ hantering enligt kundens processer och utefter LUF's föreskrifter.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
Utforma uppdragsbeskrivningar, för resurskonsulter samt uppdragskonsulter, och krav tillsammans med beställaren från verksamheten.
Sammanställa och granska anbudsformulär och sedan skicka avropsförfrågan till ramavtalsleverantörer via e-avrop.
Svara på frågor under anbudstiden till leverantörer samt svara på verksamhetens frågor angående avrop och avtal kopplade till konsulter.
Ta fram beslutsunderlag för tilldelning.
Tilldela och uppföra avtal och inköporder samt följa upp mot leverantör.
Arkivering samt viss förvaltning och uppföljning av avropsavtalen vilket kan vara förlängningar, utökning av budget, indexregleringar enligt avtal etc.
För att hela tiden genomföra en så smidig och effektiv avropsprocess som möjligt har du även kontakt med säkerhetsenheten i vissa frågor gällande säkerhetsklassning och avtal och status i processen.
Kontakt med ramavtalsleverantörer angående avtalsfrågor.
Stötta verksamheten i inköpsfrågor.
Arbeta proaktivt för att minska ledtiderna i avropsprocessen.
Var med och bidra med din kompetens för att ständigt förbättra Svenska kraftnäts arbetssätt, rutiner, mallar och processer inom inköpsnära frågor.
Arbete med masterdata av konsulter samt viss typ av rapportering och statusuppdateringar förekommer.

Obligatoriska krav
Minst en av följande eftergymnasiala utbildningar: högskole/universitetsutbildning inom ekonomi, teknik, juridik eller beteendevetenskap, alternativt KY-/YH-utbildning inom inköp.
Minst 3 års erfarenhet av operativt inköpsarbete.
Minst 3 års erfarenhet av att avropa/upphandla konsulter utifrån ett inköpsperspektiv som huvudsaklig arbetsuppgift vilket bedöms vara minst 50% av en fulltidstjänst. Arbetet ska ha genomsyrat hela processen från framtagning av avropsunderlag till kontraktering.
Minst 2 års erfarenhet av att genomföra konsultavrop i enlighet med LOU eller LUF.
Minst 2 års arbetslivserfarenhet inom IT-, bygg-, energi-, infrastruktur- eller elkraftsbranschen.

Meriterande
Minst 1 års arbetslivserfarenhet av att avropa/upphandla tekniska- och/eller IT-konsulter, inom de senaste 5 åren.
Minst 2 års arbetslivserfarenhet av att avropa/upphandla konsulter och /eller team för projekteringar, inom de senaste 5 åren.
Minst 2 års arbetslivserfarenhet av att avropa/upphandla teamleveranser inom de senaste 5 åren.

Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.

Om företaget
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

Ersättning
Månadslön - Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Quest Consulting Sverige AB (org.nr 556945-6659), https://quest.se/

Jobbnummer
9639700

Prenumerera på jobb från Quest Consulting Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Quest Consulting Sverige AB: